Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oleg!

    Jag vill be dig att läsa information på den här sidan på GymnasieGuiden där det berättas ganska ingående om vad Tekniskt Fjärde år är för något. :)

    Mycket kort: det är påbyggnadsutbildning på gymnasial utbildning som finns på Teknikprogrammet. Det är endast de som har betyg från Teknikprogrammet som kan söka fjärde året. Det är inte en yrkeshögskoleutbildning.

    Men inom yrkeshögskola finns det också många utbildningar som passar bra för dem som gått på Teknikprogrammet på gymnasiet.

    Dock är det inte samma sak som Tekniskt Fjärde år.

    På yrkeshögskola kan man bli Yrkeshögskoleingenjör. Och här >> är direktlänk till sidan som visar de YH som leder till att man blir Yh-ingenjör med start hösten 2016.

    Hela utbudet av Yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och många av dem har sista ansökningsdag 15 april, men inte alla. Många har också senare sista ansökningsdag.

    Du frågade också om var man kan läsa Fjärde tekniskt år (påbyggnads utbildning på Teknikprogrammet) och svar på den frågan är att det finns idag ca 50 gymnasieskolor som erbjuder den möjligheten: här >> kommer du direkt in på sidan som presenterar alla de gymnasieskolor som till hösten 2016 planerar starta utbildning på det fjärde tekniska året.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig! Du är välkommer annars att höra av dig igen, om t.ex nya frågor dyker upp!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv