Richardduboi

    Hej. Jag gick två årig verkstadsteknisk linje där elteknik även ingick. Jag hade även matematik med ämneskod 355000 som tillvall och undrar vad Matematik kod 355000 motsvarar i dagens kursutbud. Är det Matematik 2a eller Matematik 2b? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Vad gäller ämneskoden 35500 i ämnet Matematik, så är det viktigt att veta inte endast vilken linje man läst den på men också  i hur många årskurser. Den information fattas i frågan du ställde. Du uppger inte om du läste matematik i bägge årskurserna, alltså även i årskurs 2. Det kan också vara viktigt vilket betyg du fick i kursen.

    Man kan i Bedömningshandboken (under de olika matematikstegen) hitta vad som står där vad gäller linjer och antal årskurser.
    Hänvisning: bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/behorighet/tabell-for-behorighetsbedomning/matematik

    Studie- och yrkesvägledare
    • Richardduboi : Tack för snabbt svar! Jag läste matematik i bara första årskursen och fick betyg 2. Tack för länkarna!
    • Milla : Jag tycker du vinner på att läsa matematik 2 på komvux (om inte annat, så för att fräscha upp dina kunskaper). Om huruvida du bör läsa matematik 2a, 2b eller 2c beror lite på... Vill du få så högt betyg som möjligt, så är matte 2a en lite enklare kurs och lättare att få högre betyg i. Matematik 2b är mer inriktad på Ekonomi och Matematik 2c - på Naturvetenskap och Teknik. En mattekurs på gymnasienivå kan man på heltid läsa på fem veckor. Har man mycket goda förkunskaper borde man kunna få betyg ännu snabbare än på fem veckor.
    • Milla : Om det konstateras att ditt gamla mattebetyg motsvarar "Matematik 2" då är det alla kurser på nivå 2 som finns idag som du "har godkänt betyg i", alltså i Matematik 2a, 2b och/eller 2c. Fram tills gymnasiereformen året 2011 som brukar kallas för Gy2011/Vux2012, fanns det ingen skillnad (ingen uppdelning i spår) på kurerna på samma nivå. Det är först med reformen 2011 som uppdelningen i spår uppstod och det är ganska "obegripligt" att matematik 2a, 2b och 2c är både "olika kurser" men ändå "samma kurs". :)
    • Richardduboi :

      Jag håller med dig om att jag vinner på att läsa matematik 2 på komvux för att fräscha upp mina kunskaper! Det får bli så.

      Tack för ditt svar och trevlig helg!

    • Milla : Jag är glad om mina svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer