Lärare_84

    Hej! Jag är en utbildad, legitimerad lärare som sedan något år tillbaka håller på att läsa in behörighet i ämnet sociologi. Vid terminens slut har jag sammanlagt 67,5 hp läst och alltså 22,5 hp kvar. När jag tog mig an projektet ringde jag skolverket och fick besked om att det som krävs för behörighet är motsvarande a- och b-kurs (60 hp) och att resterande 30 hp givetvis skulle vara inom ämnet men kunde vara mer smalt. Alltså att det inte krävs en kandidat. Ringde idag igen för att kolla så jag väljer rätt kurser till sommaren och hösten och fick då ett helt annat svar, nämligen att de inte kan ge förhandsbesked och inte kan säga vad som krävs. Fick rådet att vända mig till en syv. Ringde syven på universitetet där jag läser och hon kunde inte heller svara. Vet ni? Mycket tacksam om det kommer ett svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vi på FRåGA SYV är "endast" allmänna SYV-ar, ej experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter, men jag ska ändå försöka mig på ett svar att ge till dig. Jag tycker det är säkrare för dig att satsa på tre stycken 30hp-kurser i sociologi, t.ex Sociologi A, B och C (där varje kurs är á 30 hp); bra om äv en ett självständigt arbete á 15 hp ingår inom de 90 hp sociologi du läser.
    Hänvisningar/lästips:
    Yrkespresentation (särskilt stycke UTBILDNING) på framtid.se/yrke/sociologilarare
    Information på lnu.se/program/kompletterande-pedagogisk-utbildning - Linnéuniversitetet antar till KPU där man bl a kan läsa för att bli behörig lärare i sociologi (så deras studievägledare borde kunna ge svar; kontakta annats antagningsgruppen på Linnéuniversitetet som just bedömer behörighet bl a inför deras egen KPU);
    riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2011326-om-behorighet
    Svaren och kommentarerna i tråden på fragasyv.se/fragor/hur-kan-jag-laesa-till-sociologi-laerare-i-gymnasium
    Fler tips! - du kan kontakta studievägledare på många olika lärarhögskolor; förhoppningsvis kan någon av de svara på din fråga; några har ju definitivt den kunskap som krävs för att ge dig rätt svar men problemet är att HITTA de som kan svaret + att de också ska ha tid och lust att svara.... Är det så att man ej är sökande till just deras lärosäte eller studerande på just deras lärosäte så ingår det, formellt sett, inte i deras uppdrag att hjälpa/svara. Och de som vill hjälpa/svara har ju inte kunskap. T.ex som allmän SYV förväntas man kunna svara om alla yrken (finns cirka 8.000 stycken) + om alla utbildningar (går inte att räkna hur många som finns på alla de olika nivåer och i olika skolformer), så det går ju inte för en och samma person ha detaljerad expertkunskap om det, så man måste som allmän SYV hänvisa vidare - men många ggr vet man inte ens vart man kan hänvisa... suck.

    Studie- och yrkesvägledare