Daniel SYV

    Hej Något,

    kurser engelska B och engelska 6 är "motsvarande" kurser, dvs i praktiken "Samma kurser".

    Förklaring till varför Eng6 inte nämns i beskrivningen av vilken behörighet som krävs är följande: numera ingår engelska 6 in i GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET, dvs godkänt betyg i engelska 6 krävs för ALLA högskoleutbildning i Sverige om man har sin Grundläggande behörighet "på" Examensbeviset. Men de som har sin grundläggande behörighet "på" de gamla betygsdokument, som t.ex Slutbetyg från gymnasiet, "slipper undan" (dvs behöver inte ha godkänt betyg i eng B eller eng 6, om inte det är så att den kursen krävs för Särskild behörighet) och i fallet med din utbildning så krävs den.

    Så, om du har godkänt betyg i eng 6, så är det lugnt - du är behörig vad gäller engelska.

    Hälsningar

    Daniel SYV

    Frågor och svar

    • Lydia.m

      Uppta studier utan platsgaranti?

      Hej! Jag har sökt juristprogrammet på Uppsala Universitet till hösten och kommer troligen bli antagen och tacka ja. Skulle gärna börja plugga i höst men det finns dock en stor möjlighet att jag vill göra ett avbrott nästa sommar, under en termin eller ett år för att bo utomlands men har...

      Milla : : Hej!Det fungerar så att du har rätt att söka till alla utbildningar och om du kommer in genom konkurrens ansöker du sedan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. De kurserna du redan har... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Hen som avslutar gymnasiestudier på folkhögskola och vill in på uni?

      Hej! min fråga gäller de som läser in sin gymnasiekompetens på en folkhögskola och vill vidare till universitetet. Vilket utbildningsdokument får dem med sig från en folkhögskola och behöver de skicka in det till antagning.se eller kommer in det in automatiskt?

      Milla : : Hej!När en studerande på en folkhögskola avslutar sina studier på allmänna kurser på gymnasial nivå, får hen ett Behörighetsintyg som... Läs hela svaret
    • Yippieyayy

      Hur funkar antagningsgränsen?

      Hej! Är antagningsgränsen den som hade lägst i slutantagningen eller inkluderar det reserver som kom in på reservantagningarna. Typ om ett gymnasium hade en antagningsgräns på 300 vid slutantagningen men någon tackar nej och en reserv med 295 blir antagen. Är antagningsgränsen 300 eller 295...

      Milla : : Hej,du får bäst svar på din fråga från personal på ditt gymnasieantagningskansli. Det finns ett antal (ganska stort antal) olika gymnasieantagningskanslier i Sverige och jag kan inte lova att... Läs hela svaret
    • Estetaren

      Är de värt att byta?

      Hej, jag har gått klarat 1:an nu och jag trivs verkligen inte med min skola och inte riktigt med min klass. I början av året kom jag inte in på det jag ville vilket var musik, jag kom in på media på en annan skola. Jag tycker linjen är helt okej men...

      Milla : : Hej!Det verkar som att du har haft ett tufft år och att du verkligen funderar på vad som är bäst för dig framåt. Att trivas i skolan och med sina studier är viktigt för både din mentala... Läs hela svaret
    • Viki

      Jag vill studera till apotekstekniker ?

      Hej Jag vill studera till apotekstekniker men har inte gått på gymnasiet i Sverige och min diplom från Rumänien har jag tyvärr inte. Min fråga är hur kan jag gå till vägar , om det finns nån möjlighet att bli apotekstekniker utan...

      Milla : : Hej!Synd att du inte har dina gymnasiala betyg med dig till Sverige. Se om du kan få de betygen skickade till dig; kontakta din gamla gymnasieskola och be om att de utfärdar kopior på dina betyg och... Läs hela svaret
    • Barn i fritids programmet

      Kan jag bli psykolog om jag går barn o fritid ?

      Jag gick ekonomi program hela 1an men ville byta då jag inte vart så förtjust i det. Så jag bytte till BF programmet då jag är mer intresserad av att bli psykolog. Men jag har sökt upp en massa om man kan bli det ifall man går BF och de flesta...

      Milla : : Hej,psykolog kan man i Sverige bli endast genom psykologprogrammet på universitetet.Om yrket psykolog var god läs på framtid.se/yrke/psykologPsykologprogrammet kräver för särskild... Läs hela svaret
    • Liker

      Hur räknar man med extra merit?

      Hej! Jag har precis tagit studenten och undrar hur jag ska räkna mitt meritvärde. Jag får mitt jämförelsetal till 18.7 men hur blir det med extra merit? Jag har läst alla mattekurser ända upp till matte 5, eng 5 och 6, moderna 3 och 4. Får jag 2.5...

      Milla : : Hej,till läkarprogrammet ingår i särskilda behörighetskrav matematik 4, därför får du 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 5. Moderna språk krävs inte till... Läs hela svaret
    • 49-kvinna

      Examen 1993 och söker till högskolan och är ej behörig?

      Jag söker nu till högskolan och har gått från 3-årig ekonomisk linje men de noterar att jag har studiekurs mindre och säger att jag saknar svenska, minst 2 årskurser delat betyg och engelska minst 2 årskurser, men det vet jag att jag gick och ser...

      Milla : : HEJ!Om Antagning.se eller antagningsgruppen/antagningsenheten på ett lärosäte kom fram till att du är obehörig, då är det inte så mycket du kan göra... Läs hela svaret
    • Anonym1100

      Hur ser betygsättningen ut vad gällande prövningar?

      Hej, Just nu har jag gått klart första året på naturprogrammet men tänker på att byta till ekonomiprogrammet. Vad jag vet är att jag kommer behöva göra prövningar i vissa ämnen som jag har missat eftersom de inte var med i min...

      Milla : : Ja, på en prövning får man det betyget som motsvarar kunskaperna (betygen på skala F-A). Det finns inga begränsningar kring vilket betyg man kan få på... Läs hela svaret
    • Emissen

      Läsa komvux för gymnasieexamen?

      Hej! Jag funderar på att läsa på komvux för att uppnå ett gymnasieexamen då jag i nuläget bara har ett studiebevis från mitt gymnasium. Jag har F i matte 1a och inte gjort gymnasiearbete. Behöver man göra gymnasiearbete för att...

      Milla : : Hej!du kan ansöka till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) om att läsa matematik 1a. Vilka prov som kommer att ingå i kursen kan jag inte svara om; det beror på... om komvux i... Läs hela svaret
    • kaviar44

      Finns det något jag kan göra?

      Hej, undrar om det finns något jag kan göra åt detta, har hamnat i en riktigt jobbig situation där komvux syven räknat fel och att jag saknar 50 poäng för gymnasieexamen. Naiv som jag är tittade inte på detta utan tog syvens ord på att jag...

      Milla : : Hej!Det är 12 juni idag och sista dag för komplettering är den 20 juni, så det är en vecka kvar bara... suck. En 50p.gymnasiekurs kan man på heltid läsa på 2,5 veckor. Men det kanske... Läs hela svaret
    • SUJURIDIK

      Vad ska jag göra?

      Hej jag pluggar just nu ekonomiprogrammet och påbörjar tredje året nästa år. Högst sannolikt kommer jag gå ur gymnasiet med cirka 19 i merit. För att bli antagen till juristprogrammet krävs dock minst 20,5. Därför undrar jag hurvida...

      Milla : : Hej!Du ska kunna söka till eftergymnasiala utbildningar till hösten 2025 och de exakta datumen ska du kunna se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum när de har publicerats där. Som regel, brukar... Läs hela svaret
    • Tora45

      Är socialsekreterare och socionom samma utbildning?

      Hej! Jag har fuderat på att studera till socionom efter gymnasiet, jag skulle gärna vilja jobba som familjehemssekreterare. Jag har kollat på ett universitet i Danmark, Aalborg Universitet eftersom jag har en vän som bor där. De har två utbildningar, Sociologi...

      Milla : : Hej!i Sverige finns det inte någon speciell utbildning till Socialsekreterare men de flesta (nästan alla) som på socialkontoren (inom socialtjänsten) jobbar som Socialsekreterare... Läs hela svaret