Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    i grundläggande behörighet till svenska högskoleutbildningar behöver man bland annat ha godkända betyg i svenska 2 och 3. Du behöver alltså skaffa dig godkänt betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) 2 och 3. Betygen kan du skaffa dig genom att läsa kurserna eller genom prövningar. Det går också bra att ha omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, där ingår omdömen i svenska eller SAS 2 och 3.
    angående matematik... socionomprogrammet kräver godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c (i en av de kurserna). Om du får godkänt betyg i matematik 2a, blir du (vad gäller ämnet Matematik) behörig till socionomprogrammet.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, svar från Julia Syv är rätt men det kan finnas undantag. Om du har utländsk gymnasieutbildning som av Universitetets- och högskolerådet är bedömd motsvara svensk grundläggande behörighet då är det inte alltid nödvändigt ha svenska 2, men eftersom svenska 3 bygger på svenska 2, är det svårt att få godkänt betyg i svenska 3 utan att ha läst svenska 2.