Isabelle
    Kan man byta skola år 2 till en annan kommun? Jag går Samhälle(beteendevetenskap) år 1 och vill byta skola nu efter sommaren. Det är samma skola, samma program fast i en annan kommun. Hur undviker jag att gå om första året?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är rektor på den mottagande skoIan som besIutar men för att rektor ska kunna säga JA, då måste pIats finnas ... Om pIats finns, kan rektor ändå säga nej, tyvärr. Du ökar dina chanser om du har mycket hög närvaro på skoIan. Nästan aIItid viII rektor på den "nya skoIan" se närvarorapport på den eIeven som ansöker om byta. Och så försök också få så höga betyg du kan. Det ökar också dina chanser att kunna byta skoIa!

    Önskar dig Iycka tiII!

    JuIia SYV