emma
    vad för distansutbildningar finns det för mig som inte har gått på gymnasiet?
    jag har social fobi,panikångest och depression därav måste jag gå en distansutbildning och adhd på detta! jag skulle gärna vilja börja en utbildning som har något med att söka information och ta reda på fakta osv. snälla hjälp mig

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    distansutbildningar på gymnasial nivå /och det är på gymnasial nivå som du behöver läsa, om du inte har "gymnasiekompetens" ännu/ - finns på Korrespondensgymnasiet>>> i Torsås och kan finnas på olika folkhögsolor (det är från det kalenderåret som du fyller 18 år som du är "gammal nog" för att få börja på en folkhögskola). Vilket år fyller du 18 år?
    Din kommun, där du är folkbokförd, kan, helt oberoende av vilka "ordinarie utbildningar" som finns för dig att söka på "egna meriter", köpa/ordna/ta fram olika alternativ. Exempelvis kan din kommun köpa utbildning för dig på Hermods, som annars har distansupplägg på gymnasial nivå i många olika kurser, men på egen hand kan man söka och bli antagen endast om minst en av föräldrarna jobbar utomlands och pga detta kan eleven inte gå i en vanlig gymnasieskola, därför att hen helt eller delvis bor hos sin "utlandsförälder"; det är på uppdrag från Skolverket som Hermods erbjuder distansundervisning för "utlandssvenskar", som det heter.
    Din kommun (Barn- och utbildningsförvaltningen) kan, om de bedömer att det är nödvändigt, köpa utbildning hos Hermods. Din kommun kan förhoppningsvis även komma med andra förslag angående din skolgång.
    Helt på egen hand kan du bedriva självstudier. T.ex inom matte finns det är en mycket bra sida www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för självstudier. Sedan, när du har kunskaper, som du har skaffat dig på egen hand, kan du skaffa dig betyg, ex. genom Prövningar.
    Det blir "nästa steg" att skaffa sig Betyg, när du redan har kunskaper. det går oftast att få betyg om man kan uppvisa att man har tillräckliga kunskaper.

    Jag vet inte om "Korr>>" är rätt för dig; detta för att de har ett antal obligatoriska träffar i sitt upplägg. Jag tror inte de kan göra undantag och du kan slippa de obligatoriska träffarna... i alla fall inte om du söker deras utbildningar helt på egen hand, "som vanligt", alltså. Det är nog "inblandling från din hemkommun" som kommer att krävas även på den skolan, om de ska göra undantag och anpassa undervisning så att du slipper åka till Torsås (3 mil utanför Kalmar) flera ggr varje läsår.

    Tips: be dina vårdnadshavare få fram vem som KAA-ansvarig>> i din kommun är och kontakta den personen.

    Det kan ta tid att få fram en skräddarsydd lösning för dig, ang. var, när och hur du ska läsa... men om du kontaktar (be dina Vårdnadshavare att göra det, då du ännu inte är Myndig) utbildningsförvaltningen i din hemkommun så fort som möjligt... fråga t.ex om vem som KAA-ansvarig är i din kommun.. och samtidigt påbörjar självstudier - gör du det som du kan göra och borde känna att det "går framåt" - åt rätt håll.

    I matte rekommenderar vi www.matteboken.se
    inom svenska och engelska kan man förkovra sig genom att läsa mycket. Detsamma gäller inom historia och samhällskunskap - om du läser mycket inom de ämnena; böcker kan man få låna på biblioteket (bibliotekarier kan oftast ge mycket bra hjälp i val av böcker inkl. läroböcker) - dina vårdnadshavare kan säkert låna böcker åt dig.

    LYCKA TILL!

    Bästa hälsningar
    Julia syv

    • : jag fyller 18 i år
    • Julia : Om du fyller 18 år, är du "gammal nog" att börja läsa på en av folkhögskolorna när som. det kan finnas passande distansutbildningar på folkhögskolorna; oftast börjar man på hösten. Nu är det långt till hösten... och det kan inte garanteras att du kommer in på en distansutbildning på en folkhögskola "på egen hand", därför tycker jag du bör ta hjälp av en KAA-ansvarig i din kommun.
    • Julia : https://www.framtid.se/yrke/kaa-ansvarig