Anton
    Hejsan!
    Jag har lite frågor gällande ert yrke:
    • Jag undrar hur en vanlig arbetsdag som studie- och yrkesvägledare kan se ut?
    • Vilka möjligheter finns det för eventuella "sidoprojekt"? (Har läst att folk kan jobba på arbetsförmedlingen som vägledare, att man kan pyssla med en del sidoprojekt i skolan som skolfotografering och andra aktiviteter, sen har jag hört att det ska gå att bli rektor om man läser till någon kurs)
    • Blir ni någonsin uttråkade eller känns det som att det finns utrymme för utveckling och variation?
    • Är det vanligt att jobba på olika arbetsplatser för att få ihop timmarna som syv?
    • Kommer ni på några andra yrken som innehåller samtals/vägledar-delen?

    Jag lutar nog mest åt att jobba på en gymnasieskola som studie- och yrkesvägledare, men tycker det är intressant att bolla tankar och höra erfarenheter från er :)
    • : Delad tjänst på gymnasiet och Vux (samma skola). Jobbet varierar med perioder av utvecklande projekt, mycket samtal och administrativa uppgifter. En vanlig dag kan se ut såhär: Morgonmöte, påminner lärare om något projekt. Går till kontoret och svarar på mejl och samtal. Två samtal med vuxna elever eller vägledningssökande invånare, ett kanske mer informativt och ett mer djuptgående "vad är nästa steg i mitt liv". Lunch. Hjälper någon på SFI eller SVA med betyg, tankar och studieplanering. Har resurstid där elever får komma för hjälp med studieteknik och planering. Går på EHT, får kanske ansvar för att motivera skoltrötta tillsammans med kurator eller planerar arbete mot rasism. Avslutar med att svara på mejl och göra en to do lista av vad som är kvar. Hela dagen håller jag hårt i min kalender och post-itlappar då det alltid är någon fråga eller samtal som ska bokas när jag går runt.

    4 Svar

    Ingegerd SYV på Bors skola

    Min dag på grundskolan

    Ingen dag är den andra lik.

    Gymnasiesök på gång. Kö utanför. Betygsmedelbetygen felregistrerade. Ringa antagningen. Skicka nya kataloger via exp. Hjälpa eleverna söka. Tre nya elever vars betyg inte kommit från mottagande skola. Ringa.

    Centrala elevhälsan. Nya gemensamma blanketter ska tas fram.

    Svara på mail. Ringa föräldrar. Boka möte. Ledsen elev tas omhand.

    Kolla betygsstatistik och se om det finns upprättat åtgärdsprogram. APT möte.

    ........... Kväll

    Världens roligaste jobb.

    Malin SYV på Ekholmsskolan

    Hej Anton! Kul att du funderar på syv-yrket!

    Jag tog examen 2014 och har sen dess varit på tre arbetsplatser. Bara vikariat då det inte har funnits fasta tjänster där jag bott. På två av dessa arbetsplatser var jag på flera skolor på en heltidstjänst. T ex var jag på två grundskolor, vård- och omsorgsprogrammet samt språkintroduktion. På den tredje arbetsplatsen var jag bara på en skola.
    Jag ska snart börja på min fasta tjänst på 80% på en grundskola.

    En vanlig dag inom grundskolan finns inte riktigt. Det finns saker som jag gör dagligen (som att kolla mejlen) men det kan alltid dyka upp saker under dagen - vilket jag gillar.

    Nu är det full rulle med gymnasievalet för mina nior. Så om jag skulle skriva hur en dag i veckan såg ut då.

    börjar min dag med att läsa mejlen. Svarar på de mejlen jag hinner. Under den här dagen var det två mejl från föräldrar som har elever som ska välja till gymnasiet. Båda var oroliga och ville ha guidning i hur man ska göra på hemsidan. Jag fick även mejl från två elever som ville ha hjälp med att göra sitt val tillsammans med mig.

    Jag började med att kalla den ena eleven. Hen ska välja till en skola långt hemifrån och visste inte hur hen skulle lägga in detta. Vi har pratat mycket sen innan om vad som händer om man söker gymnasie utanför sin hemregion och hur det kan vara att flytta hemifrån till ett studentboende.

    Sedan kom den andra eleven. Hen ville bara ha hjälp att göra valet då hen var osäker på hur det gick till.

    Sedan gick jag ut i klasserna för att kolla vilka som vill gå på prova på dag nästa vecka. Skrev upp dessa. Informerade tydligt om vilka tider som gäller och att man måste anmäla ledighet till sin mentor.
    Listan med namn mejlade jag iväg till den skolan som ska ha prova på dag (på gymnasiet för elever som vill testa ett program).
    För säkerhets skull skrev jag ner tider, namn, program osv på en lista som jag skrev ut och satte upp på elevernas infotavla.

    Fikapaus. Under fikat träffar man ofta övrig personal och det dyker alltid upp någonting. I detta fallet var det en elev som specialpedagogen hade träffat som var rädd för att betygen inte räcker till och vad som händer då.

    Jag gick sedan och hämtade den eleven och vi pratade om betygen och andra alternativ som finns om behörigheten inte blir av.

    Sedan tog jag en promenad i niornas korridor och det dök upp massa frågor. Jag svarade på dessa och passade även på att fråga om någon ville göra sitt gymnasieval.

    Går och tittar min mejl innan jag slutar för dagen. Jag jobbar bara halvtid så jag slutar vid lunch.

    Karina SYV på Kattegattgymnasiet

    Hej Anton! Jag har en 100% tjänst på en gymnasieskola, två yrkesprogram och ett högskoleförberedande. Väldigt roligt jobb med mycket frihet!

    För mig var socionom ett yrke som jag valde mellan eftersom det också kan handla om att lotsa människor framåt. Jag hade då tidigare jobbat nära socionomer inom socialtjänsten men kände när jag hittade SYV utbildningen att det låg närmare mig: att jobba med det friska! På vår skola har vi också en arbetsterapeut som jobbar med att hjälpa eleverna hitta motivation och struktur, kan vara värt att kika närmare på det yrket kanske?

    En dag på gymnasiet ser lite olika ut beroende på var under året vi befinner oss. Just nu jobbar jag mycket med information om individuella valet och eventuella inriktningar. Ofta får jag en eller en och en halv timmes pass som jag planerar själv. Jag brukar varva infon med tex värderingsövningar för att få eleverna att fundera på vem de är och vad de värderar högt i tex studier och kommande arbetsliv. Jag sitter också med i elevhälsoteamet och delar ärenden med specped., sjuksköterska, kurator och arbetsterapeut. Så utvecklande! Lärarna är ju också mina arbetskamrater och med dem samarbetar jag tex inom projekt osv. De är ju också mentorer för "mina" elever och behöver ibland informeras eller hjälpa mig att få hela bilden av en elev.

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hejsan!

    jag har jobbat som SYV på oIika stäIIen, bIand annat som praktiksamordnare (det är också en yrkesroII som en SYV kan ha)... då var det många teIefonsamtaI tiII arbetspIatserna, och prata med föräIdrar tiII eIeverna som skuIIe praktisera;

    sedan var det mycket konfIikthantering och även några försäkringsärenden (vem ska betaIa sjäIvrisk på försäkringen när eIeven förstörde utrustning på arbetspIatsen? - det fick jag forska i också!... ). KonfIikthantering var det meIIan eIever och handIäggare på arbetspIatser; och även meIIan eIever och deras föräIdrar och eIeverna emeIIan som inte kunde komma överens när de hade praktik på samma arbetspIats.

    För övrigt, så viII jag säga så här: SYV är inte ett yrke utan många oIika - det är stor skiIInad i arbetsuppgifterna om man t.ex är ArbetsvägIedare<<< eIIer StudievägIedare på högskoIa/universitet. kika också på internationeII syv <<< och praktiksamordnare<<<.

    Som SYV kan man också studera vidare och sikta på att bIi en forskare, t.ex en skoIforskare<<<.

    Mvh

    Peter SYV