Förälder

    Min dotter läste på ekonomi programmet och nu komplettera hon sina betyg på komvux. Fråga1. Får hon nu en examen via komvux eftersom hon inte hade fullständiga betyg från gymnasiet? Vad kallas i så fall detta? Fråga2 Måste hon hålla sig till sin studieplan som gjordes upp på gymnasiet eller hon kan plocka ihop vilka kurser hon önskar fast de inte ingår i hennes studieplan. Fråga 3 Behöver man läsa B-språk/C-språk. Fråga 4 Är examen från komvux 2500 poäng? Fråga 5 när man söker in till högskolan måste du då ha 2500 poäng eller du är behörig att söka in på färre poäng? Räknas då betygsnittet på dessa poäng?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Carin,
    du ställer några frågor och jag ska försöka svara på alla dem.
    Fråga1. Får hon nu en examen via komvux eftersom hon inte hade fullständiga betyg från gymnasiet? Vad kallas i så fall detta? - MITT SVAR: om din dotter uppnår kraven för examensbevis från komvux, och begär att få ut Examensbeviset, så får hon det.
    _____________
    Fråga2 Måste hon hålla sig till sin studieplan som gjordes upp på gymnasiet eller hon kan plocka ihop vilka kurser hon önskar fast de inte ingår i hennes studieplan. - MITT SVAR: vissa kurser är obligatoriska för examensbevis från komvux, och vi rekommenderar därför göra studieplanering tillsammans med SYV på komvux. Din dotter behöver inte läsa alla de kurser som ingick i hennes studieplan på gymnasiet, men helt fritt är det inte vad gäller vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux.
    ______________
    Fråga 3 Behöver man läsa B-språk/C-språk. - MITT SVAR: för examensbevis från komvux behöver man inte ha några kurser i moderna språk. Man kan få ut examensbevis från komvux utan en enda språkkurs (förutom engelska och svenska alt.svenska som andraspråk).
    ______________
    Fråga 4 Är examen från komvux 2500 poäng?- MITT SVAR: Examensbevis från komvux innehåller 2400poäng. Kursen Idrott och hälsa1 får en ingå.
    ______________
    Fråga 5 när man söker in till högskolan måste du då ha 2500 poäng eller du är behörig att söka in på färre poäng? Räknas då betygsnittet på dessa poäng? - MITT SVAR: när man söker till svenska högskole-universitetsutbildning behöver man alltid ha Grundläggande behörighet men många utbildningar kräver även särskild behörighet. Grundläggande behörighet kan man påvisa på flera olika sätt. Ett sätt är att genom att inkomma med examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Siffran som man konkurrerar med i betygsgrupper heter MERITVÄRDE. Meritvärde är summan av snittbetyget(jämförelsetal) + meritpoäng, om man har några. Har man noll meritpoäng, blir snittbetyget = meritvärde. Vilka kurser räknas in i jämförelsetal/snittbetyget? Jo, alla kurser från examensbeviset från komvux eller från gymnasiet, förutom betyget i gymnasiearbete eller komvuxarbete. Har man examensbevis från komvux, så är det 2300poängs betyg som räknas in. 100p.gymnasie- eller komvuxarbete räknas inte in. Om man har betygen i kurserna utanför examensbeviset, då räknas av de kurserna endast de betygen som krävs för särskild behörighet eller om kursen ger meritpoäng.
    _______________
    Exempel: personen vill bli Fastighetsmäklare och söker därför till fastighetsmäklarprogrammet, men i sitt examensbevis från komvux saknar svenska 2 och 3 samt engelska 6 och även matematik 3 och samhällskunskap 1a2. Den personen har yrkesexamen från komvux och har i sitt examensbevis endast matematik 1a och svenska 1 samt engelska 5 och samhällskunskap 1a1. Genom sitt examensbevis från komvux + de externa betygen i svenska 2 och 3 och eng6 har hen Grundläggande behörighet. Genom externa kurser matematik 3b samt samhällskunskap 1a2 har hen särskild behörighet. Då räknas alla betygen från examensbeviset in i jämförelsetalet (snittbetyget), med undantag av komvuxarbete (2300poäng) + även betygen i svenska 2 och 3 och eng6 och matte 3 och samhälle1a2 räknas också in, det är ännu 450 poäng. Får personen sedan betyget i eng7 som ger meritpoäng (+ 1.0) så kommer även det betyget också räkans in + att 1.0 läggs på (plussas på) jämförelsetalet (och meritvärde höjs).
    Det är fördelaktigt att i sitt examensbevis från komvux ta in alla kurser som krävs både för grundläggande och för särskild behörighet (om man vet vilken högre utbildning man vill komma in på) och även inkludera inom 2300poäng även de kurser som ger meritpoäng. På så sätt exkluderar man icke-obligatoriska kurser med lägre betyg från sitt examensbevis och meritvärde höjs.