Ma0510

    Hej, jag är en elev som går i trean, jag tar studenten om 3 veckor och undrade om jag kommer fortfarande få gymnasieexamen om jag har fått streck i franska 3 och F i både mate 3 och 4 även fast jag har läst psykologi 1&2, bioteknik, modersmål 4, och bild? Och erbjöds sommarskola för att fixa matte 3C undrade hur man får examen efter sommarskola och kommer jag få vara grupp BI? Tack!

    • Milla : Vilket gymnasieprogram läser du?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag har i en kommentar till din fråga skrivit en fråga - Vilket gymnasieprogram går du? Men även om du svarar på den frågan så är det mycket tveksamt att jag kan ge dig svar på frågan om du kommer gå ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett Studiebevis.
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen för att jag saknar information som jag måste ha för att kunna svara. En avgörande sak är om du läst utökat program (fler än 2500poäng) eller ett vanligt program på 2500poäng.
    Om du läst ett vanligt, ej utökat program och kommer sakna godkända betyg i 300poäng då uppfyller du inte kraven för examensbevis och bör därför få ut ett Studiebevis när du går ut gymnasiet.
    Vad gäller lovskola/sommarskola, så kan jag inte svara på frågan om just du ska kunna delta. Fråga om det på din gymnasieskola och/eller på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Det som är vanligt är följande: eleverna mellan årskurserna 1 och 2 och 2 och 3 kan erbjudas plats på sommarskola/lovskola (om de har tur och den skolan, över huvudet taget, anordnas + om de ansöker i tid och får plats). Att en elev som genomgått alla 3 åren på gymnasiet skulle få gå i sommarskola/lovskola efter "studenten" har inte jag någon erfarenhet av (kan inte svära på att det aldrig har hänt, men känner inga sådana exempel).
    Om eleven i slutet av årskurs 3 på gymnasiet inte uppfyller kraven för examensbevis brukar hen gå ut gymnasiet med ett studiebevis och hänvisas sedan till komvux eller till folkhögskolorna eller till att göra prövningar.
    Ibland kan en sådan elev kunna få Förlängd studiegång; det är inte så vanligt, tyvärr, att eleverna erbjuds den möjligheten och kan därför läsa på gymnasiets nationellt program under längre tid än 3 år. Ofta är det lång sjukskrivning under gymnasietiden eller att eleven är  elitidrottare eller arbetande artist som var borta från undervisningen på grund av sina artist-uppdrag eller tävlingar på elitnivå, som gör att hen kan få förlängd studiegång.
    Mitt råd är att du pratar med personal på din skola, t.ex med SYV-en. Jag vill absolut hjälpa dig men jag har ingen aning om sommarskola (lovskola) kommer erbjudas och om den erbjuds för elever på din skola, om du som ska nu gå ut gymnasiet skulle kunna delta; min bästa gissning är att det kommer inte att gå men du kan också ha tur och din skola kanske kan göra undantag för dig.

    Studie- och yrkesvägledare