zahra
    Hej! min SYV säger att det finns en behörig lärare som undervisar i mitt modersmål som modernt språk och att jag kan välja arabiska som modernt språk men han säger att jag inte kan få merit för det. Alltså han säger att jag får inte meritpoäng om jag väljer arabiska(mitt modersmål) som modernt språk i alla fall!
    har han rätt eller kan jag argumentera ??

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra,

    du behöver inte argumentera mot din SYV. Det är inte hen som bestämmer om du får Meritpoäng eIIer inte. Det är Antagning.se som räknar på dina betyg och tar fram ditt Meritvärde. De regIerna som gäIIer ang. meritpoäng för den som Iäser mot Examensbevis, finns här >>> - och som du kan Iäsa här, på gymnasieguiden.se så ger godkänt betyg i Moderna språk 3 - 0.5 meritpoäng och godkänt betyg i Moderna språk 4 - ger 1.0 meritpoäng. Det speIar ingen roII vad för "moderna språk" det är. Kurserna måste heta Arabiska 3 och Arabiska 4 (det är kurser i Moderna språk, arabiska, som ger meritpoäng).

    Du kan be din SYV att Iäsa mitt svar, om du viII. Om din SYV sedan har invändningar mot mitt svar, är hen mer än väIkommen att höra av sig tiII oss här på Fråga SYV! :)

    Bästa häIsningar

    ANNA :)

    • : tack så jätte mycket för ditt svar ! jag går andra året naturvetenskap och har valt arabiska som modersmål i år, går det i så fall att jag hoppar av kursen och gör en prövning i arabiska 3 och 4 direkt? jag tänkte även välja engelska 7 och matte 5 nästa år och satsa på E är det smart om jag väljer dem och lägger dem som utökade kurser och satsa på höga betyg i de andra ämnen?? i fall min syv säger att jag inte kan välja arabiska 3 och 4 kan hur kan jag göra? jag hört att man kan betala 500 kr för varje kurs man gör prövningen i är det något jag kan ta hjälp av? tack så jätte mycket
    • Daniel : Betyg i Utökade kurser räknas in i jämföreIsetaI om man ska tiIIgodoräkna sig meritpoäng från de kurserna. så det hjäIper inte ha dem som U-kurser (utökade). Det är bättre att inte ha utökade kurser, utan "Iägga krutet" på vanIiga kurser för att få högre betyg i dem. Jag skriver nu ett nytt svar.
    Daniel SYV

    HEJ,

    Prövning på gymnasiet har man som eIev rätt att göra endast

    - om kursen finns med i det IndividueIIa StudiepIanen

    och samtidigt

    - antingen Inte fått Iäsa kursen (t.ex pga sjukdom) eIIer om man fick F betyg och Iäraren tror att eIeven har förutsättningar att få högre betyg. Prövningsavgift är på 500 kr och skoIa har rätt att ta ut den avgiften. SkoIa har också rätt att befria från avgiften.

    Så att över huvudet taget få rätt att göra prövning (oavsett prövningsavgift) - så måste du först få in kurser i din IndividueIIa studiepIan. Det gär du i samråd med SYV på din skoIa.

    Om du inte kan få meritpoäng för Moderna språk, och du viII få max i merit - kan du i så faII Iäsa även Matte speciaIisering.

    Mvh

    DanieI SYV