Mohammed

    Hej! Jag går på introduktionsprogrammet (språkintroduktion) , och i den här terminen har inte fått plats i några kurser som (religion - histori - geografi), eftersom det så många som ansluter sig, och jag behöver verkligen minst 12 godkända betyg för att komma med i naturvetenskapsprogrammet, och i språkintroduktion läser vi nians nivå, så att jag läser på grundskolans nivå, och frågan är om jag får  tenta av slutprovet istället att gå till lektioner?

    • Daniel : Det avgör läraren. Prata med din lärare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed,

    Språkintroduktion är det Individuell studieplan som man läser inom ... du har en planering /eller borde ha/ - som är anpassad till dina behov, mål och förutsättningar.

    Det är svårara att "tenta av " en kurs, jämfört med att delta i lektionerna. Att det är "för många som vill läsa" och av den anledningen du inte får läsa det du vill och behöver, låter inte bra, tycker jag. Det är borde inte vara så.

    Be din Studie- och yrkesvägledare på skolan /SYV/ och/eller rektor läsa mitt svar och de är välkomna att höra av sig.

    Du bör kunna läsa de kurser du vill läsa och behöver för att bli behörig till gymnasiet, tycker vi här på Fråga SYV. Men om dina lärare gör bedömning att du först måste bli bättre/starkare i svenska språket och sedan läsa andra ämnen, då måste man lita på deras kompetens och att de har rätt i sin bedömning.

    Du kan inte automatiskt rätt att göra slutproven, om du inte fick läsa någon/några kurs/kurser.

    Prata med SYV och med dina lärare. Lycka till!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA