Tove
    Hejsan..
    Jag funderar lite på det här med muntliga på nationella proven. Jag har grov talskräck, även kallat glassofobi eller helt enkelt social fobi just för att prata inför folk. Är detta obligatoriskt att genomföra? I sexan gjorde jag det ändå trots att jag var sjukt nervös. Men min talskräck har blivit mycket värre sedan dess och jag får ångest och verkligen panik över att endast prata inför minst två pers. Detta är ett riktigt jobbigt problem och min lärare låter mig spela in mig själv via mobilen och skicka via mail för att hon vet hur jobbigt jag tycker det är. Men nationella måste ju alla göra på samma sätt, eller? Så min fråga är, går det att göra på samma sätt då? Alltså att jag spelar in mig? Eller måste jag hitta ett ångestdämpande medel tills dess? Får verkligen panik av bara tanken och det är snart.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tove,

    jag förstår att det är ett stort problem och det är viktigt att du får rätt svar.

    Som SYV kan jag bara svara att det är "skoIans ansvar" att anpassa undervisning till elevens behov. På skoIan är det rektor som är ytterst ansvarig.

    Jag kan tyvärr inte svara på frågan om exakt vilka anpassningar din skoIa måste göra. Det är en bedömning som görs på skolan IokaIt. Jag tror det är fördelaktigt för dig om du både försöker få ett läkarutlåtande eller utlåtande från en psykolog där det i detalj beskrivs vilka svårigheter du har OCH ATT DU SAMTIDIGT också försöker hitta ett sätt att överkomma de svårigheter du har (i alla fall så mycket det går att överkomma dem).

    Om du vet att du gör ditt yttersta (så mycket och så bra du bara kan) - då har du gjort ditt bästa och mer kan ingen kräva av dig. Och i så fall måste du känna dig nöjd, tycker jag.

    Det du inte kan göra, det gör du inte för att du inte kan. Det du kan göra, det kommer du att göra, elIer hur?

    Det är givetvis bra att försöka hitta ett sätt att komma över dina svårigheter - detta för att det skulle underlätta för dig vid vidarestudier och när du ska arbeta.

    Mina råd till dig är att du frågar dina lärare, pratar med kurator och sjuksköterska på din skola och i fall du inte får några konkreta svar, vänd dig även till rektor.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Önskar dig lycka till! Och vill be dig att höra av dig till oss och berätta hur det går, vilka svar du får från personal på din skola...

    ANNA

    • Tove : Så det är inget som är obligatoriskt för alla elever i landet med tanke på att proven ska göras på samma sätt?
    • Anna : Du sätter "fingret" på ett problem! :) Å ena sidan så bör nationella proven göras på samma sätt. Å andra sidan är skolan skyldig att göra anpassningar utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar. Här krockar de två regler/principer. Skolverket svarar när man ställer frågan att det är "rektors ansvar" att fatta beslut som inte strider mot reglerna, men i ditt fall verkar det som en omöjlighet: för att oavsett vilket beslut som rektor fattar, kommer någon av principerna att "kränkas"... det är en viktig principiell fråga som du väcker. Jag önskar att jag kunde ge dig ett bättre svar /mer konkret och som exakt svarar på din fråga/ men det kan jag tyvärr inte. :(
    • Tove : Okej.. får prata med någon och kolla om det är möjligt men har inte stora förhoppningar. Tack för svar:)
    • Julia : Lycka till! Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer