Carl
    Hej! som rubriken lyder så undrar jag vad man kan få för jobb efter avslutade studier inom detta ämne. Jag har jobbat på Amnesty och det nämns på alla webbsidor hos respektive universitet som har ämnet att man ska kunna jobb på exempelvis amnesty. men det står ingenting om hur. Jag var på jobbintervju för en annan organisation, Unhcr.

    Jag frågade vad man kunde få för jobb där efter avslutade studier och hon ignorerade helt frågan och sa att jurister får jobb där.

    Det ihop med att universiteten ger flummig information samt inte utger en konkret arbetsroll efter studierna gör mig ganska orolig. Känns inte som att samhällsvetenskap leder till jobb överhuvudtaget. Mvh Carl Alfvengren

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,

    jag håller med dig helt och håIIet - information är "flummig" och inga konkreta yrkesroIIer uppges. Men jag förstår varför... därför att det är inte "legitimations" eIIer "certifikat-krävande" yrken, som t.ex sjuksköterska eIIer eIektriker vi pratar om... :) och arbetsgivare får därför "hitta på" vilka arbetstitlar som helst och kalla de anställda för "medarbetare", "planeringsledare", "utvecklingskonsuIter", "seniör advisors", "projektledare" mm och m.fl.

    Det är många projektanställningar - och/eller anställningar på deltid, t.ex kan man få jobb inom ngt. projekt i 3 månader på 25% med "eventuell möjlighet till utökning och/eller till förlängning".

    Att "samhällsvetenskap" inte leder till jobb över huvudet taget skulle jag inte säga, utan jag skulle säga att det är hård konkurrens om jobb inom område Samhällsvetenskap. Men inom vilket område som helst kan man läsa mer och mer och sikta på att t.ex bli Forskare>>.

    Man kan också blir utbildningsadministratör>> t.ex på Universitetet. Man kan också bli lärare, t.ex högskolelärare>>.

    Andra möjligheter för just samhällsvetare>> är att t.ex söka jobb som beslutsfattare/handläggare eller utredare>> på Migrationsverket eller på en annan myndighet.

    Andra yrkestitlar som kan bli aktuella är t.ex Civilutredare>> hos polisen eller som Informatör/rekryterare åt Försvarsmakten (på deras Rekryteringslinje), som informatör/handläggare på t.ex AEA, akademikernas A-kassa (medlemmar i AEA måste ha minst 3 års högskolestudier "i bagaget" och AEA kräver därför att de som handlägger ärendena åt medlemmar har själva minst lika mycket utbildning, dvs 180 högskolepoäng - och studier i samhällsvetenskap passar bra i detta sammanhanget, tycker man).

    Ang. jobba åt Amnesty - så just nu finns det endast fyra lediga jobb som man kan söka i hela Sverige och 3 av dem är "värvare" och en tjänst som Gruppledare (men när man läser beskrivning av tjänsten så är det också en sort "värvare", fast som är "lite chef" över andra värvare). T.ex ett sådant jobb skulle man kunna söka - som Gruppledare med högskolestudier i Freds- och utvecklingsstudier.