Hej Kevin,

    så roligt att du är intresserad av att bli Lärare.

    Och du kan testa söka jobb som Juniorlärare redan nu.

    Jag känner personligen några ungdomar som fick examensbevis från gymnasiet till sommaren 2016 och nu vikarierar som lärare (de flesta blir inkallade med kort varsel och får jobba bara någon dag ibland, men ändå - får man känna på jobbet som lärare och tjäna lite pengar också). Det är mitt förslag nummer ett - att du söker jobb att vikariera som lärare. I de flesta kommuner finns det "vikariepool", det kan man höra med kommunerna - runt omkring där du bor, men du kan också vända dig till skoIorna direkt och prata med rektor, säga att du kan hoppa in och vikariera om någon lärare blir sjuk, t.ex.

    Andra jobb på skolan som du kan söka är som Studiehandledare, som Skolvärd och som Elevassistent.

    Ett annat förslag är att du oavsett om du nu ska jobba som lärarvikarie eller inte, går till komvux och tar med dig dina betyg och gör planering med SYV på komvux. Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det du garanterat måste läsa (om du saknar betyg i de kurser) är svenska 2 och 3 samt engelska 6 - det är kurser som krävs för Grundläggande behörighet.

    Ang. utbildning till lärare - så finns det olika vägar att gå. Det enklaste är att söka ett Program där alla kurser är sammansatta så att du "på slutet" kan bli behörig i 2 ämnen på gymnasiet eller i 3 ämnen på grundskolan.

    Blir du gymnasielärare i engelska och "ett ämne till" - blir du också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskola.

    Däremot grundskolelärare är inte behörig att undervisa på gymnasiet, men hen är behörig i 3 ämnen i stället (och gymnasielärare bara i 2 ämnen).

    Det finns annars olika sortens lärare. Du vill undervisa i engelska och därför föreslår jag att du funderar över om du vlill i första hand undervisa på Grundskola eller på gymnasiet? Eller kanske bli Folkhögskolelärare?

    Det finns, som sagt, olika sortens lärare - t.ex waldorflärare och högskolelärare.

    Om det nu är så att det är endast i engelska som du vill undervisa och vet ännu inte vilket annat ämne du vilI välja - då kan du söka läsa Engelska på högskolenivå och läsa i minst 3 terminer på heltid, endast engeIska, då samIar du på dig 90 högskolepoäng engelska. Under tiden kan du fundera på vad du vill läsa sen.

    I princip är det inte omöjigt att efter 90 hp (3 terminer) studier i engelska på högskolenivå - gå KPU, kompletterande pedagogisk utbildning i 3 terminer. På så sätt kan du bIi behörig lärare i engelska på grundskolenivå. Dock kan det bli svårt att få en heltidstjänst endast med ett undervisningsämne, då de andra lärare på grundskolan är ofta behöriga i 3 ämnen.

    Så länge det är lärarbrist kan man säkert få jobba heltid ändå och undervisa i ämnen där man inte är behörig, men om situationen förändras och det blir konkurrens om lärarjobb - då har behöriga lärare stora fördelar.

    Med lärarexamen (i princip vilken som helst lärarexamen) kan du sedan även söka tjänster som skolledare/rektor.

    Hoppas jag gav dig nu lite info som du kan fundera vidare på... Hör av dig om du har obesvarade frågor och vi får se om vi hittar svar på dem!

    Lycka till!

    ANNA