Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Vilma!
    tyska 3 är en 100 poängs kurs och om man har F i bara den kursen och har godkända betyg i alla andra kurser på gymnasiet, då uppnår man kraven för gymnasieexamen och med det får Examensbevis och Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Du skriver inte vilken inriktning på HU du läser.
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf
    Om det är inriktning Kultur, då ingår 200 poäng (2 kurser) moderna språk som obligatoriska.
    Om det är inriktning Språk, då ingår 500 poäng (5 kurser) moderna språk som obligatoriska.

    Får man F i tyska 3, så får man (konstigt nog) läsa tyska 4 på gymnasiet men det kan inte jag rekommendera att man gör - för att risken är mycket stor att man inte får godkänt betyg i så fall.

    Jag rekommenderar att du väljer inriktning Kultur och att du byter språk och inte läser tyska 4 utan kanske något annat språk, nybörjarkurs, steg 1 - nästa år.

    mvh
    Julia syv