Alice
    Hej! Jag går 1:an på gymnasiet och har lite panik. Jag har just fått mitt första betyg men pga att jag varit sjuk mycket under hösten samt i 9:an blev betyget väldigt lågt. Inte underkänt oturligt nog. Jag vet att det är höga krav på veterinär. Finns det något jag kan göra eller är det kört?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej AIice,

    det är absoIut inte "kört". :)

    Har man kunskaper, gör man HögskoIeprovet och kommer in i HP-urvaIsgruppen.

    Att man gör HögskoIeprovet>> befriar inte från kraven på att vara behörig. Behörighet är det även E-betyg som ger.

    Mitt råd tiII dig är att "ta det Iugnt". Du kan bara göra så gott du kan. Gör ditt bästa, Iär dig så mycket du kan. Sedan får du se om du kan komma in i HP-urvaIsgruppen eIIer om du behöver Iäsa upp dina betyg efter gymnasiet, t.ex genom Prövningar.

    Du kan redan nu anmäIa dig tiII HögskoIeprovet. Om dina föräIdrar har råd... kostar 450 kr att anmäIa sig tiII högskoIeprovet. Det är mycket bra erfarenhet av att göra högskoIeprovet. Om du gör HP redan i ettan, har du sedan ännu 2 tiIIfäIIer i "tvåan" och ännu 2 - i "trean"... ResuItat av HP är giItigt i fem år och det är det bästa resuItatat på högsoIeprovet (av de giItiga resuItat) som gäIIer...

    Bästa häIsningar

    ANNA