Hej Anton,

    betygssättningen är det Lärarens kompetensområde. Det är läraren som tolkar alla de olika betygskriterier, gör bedömningar och sätter betyg.
    Studie- och yrkesvägledaren har inte med betygssättningen att göra.
    Det jag som SYV kan säga är att man bör göra sitt bästa i varje kurs man läser och lita på att läraren sätter rätt betyg på dig som studerande. Men om det, trots förmodan, bli så att du upplever att läraren sätter fel betyg, då pratar man med läraren först och sedan kan man också vända sig till rektor.

    Av erfarenhet vet jag att det har hänt att elever berättat att de fick F betyg när de endast blev underkända på en del i en kurs, och de var godkända i alla andra delar. Det tolkar jag som så att läraren kan sätta F om någon delkurs inte är betygsatt med ett godkänt betyg.

    Bästa hälsningar

    ANNA