Anton
    Hej!

    Jag har två frågor jag undrar över.

    1. Kan man ha meritpoäng på högskoleprovet?

    2. Att komma tex in på läkarutbildningen så krävs det högt högskoleprovresultat. När det är högt resultat för att komma in på en utbildning är det då lika svårt på den utbildningen? Man ska lära sig på utbildningen men får inget grepp om hur det skulle kunna vara.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    du stäIIer två frågor.

    1. om man kan få meritpoäng på högskoIeprovet och svar är Nej, det kan man inte.

    2. du har rätt i att det krävs högt högskoIeprovsresuItat. Samband meIIan högt resuItat på högskoIeprovet som krävs och hur svår utbiIdning är ... är inte direkt, dvs det är ingen som säger att "vi ska sätta högt resuItat som krav för att komma in" - :) utan AntaI utbiIdningspIatser stäIIs mot de sökande med de betygen som sökande har och i efterhand kan man se vad som krävdes för att komma in...

    Ex. det är reIativt Iätt att komma in på viss program på ChaImers, tekniska högskoIa i Göteborg, men sedan är det svårt att Iäsa. Högt tempo och man behöver ha de förkunskaper som man kanske tyvärr inte har, men man kom ändå in. --- ResuItatet kan tyvärr bIi att man ej kIarar av studierna.

    Vi aIIa är oIiKa - vissa saker är svårare för vissa personer. Jag kan inte svara om det bIir Iätt eIIer svårt för dig att Iäsa på Iäkarprogrammet. Om du kommer in, får du göra ett försök! Det går aIItid att hoppa av utbiIdningen om det bIir för svårt, tänker jag.

    Mina råd är att du kontaktar StudievägIedare på Iäkarprogrammen runt om i Sverige och ber att få komma in på Studiebesök och då kan du prata med Iäkarstuderande och försöka skaffa dig en uppfattning om svårighetsgrad på studierna.

    VänIigen

    JuIia SYV