Jag är en elev

    Hej! Jag har för nuvarande BII 19.90 i snitt med full merit. Jag skulle vilja söka till läkarprogrammet. Det krävs mer eller mindre 21,6 i snitt där för kompletterade gy-betyg. Jag undrar hur många kurser jag måste höja. Är det så att varje höjning ger 0,1 poäng så från ett D till A ger 0,3 poäng ?? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller höjningen som ger + 0.1, så är det i en 100poängs-kurs. De flesta men inte alla gymnasiala kurser är på 100p., t.ex alla mattekurser och språkkurser men det finns kurser á 150poäng och 50p. Och på vissa program kan även finnas kurser á 200p. Höjning i en större kurs ger "mer höjning", så att säga. Jo, det finns också 50p.kurser där höjningen blir hälften, alltså du måste höja från D till A i två stycken 50p.kurser för att få samma höjning, alltså + cirka 0.3.
    Gör också högskoleprovet så många ggr du kan. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare