Daniel SYV

    Hej Zahra,

    godkänt betyg i EngeIska 7 ger 1.0 meritpoäng.

    Godkända betyg i Modernaspråk 3 och 4 ger sammanIagt 1.5 meritpoäng.

    Maximalt antaI meritpoäng är 2.5 och även om matte 3 och kanske t o m matte 2 teoretiskt sett skuIIe kunna ge dig merit, så kommer du ändå få 2,5 (som max) för att man ej kan få mer än 2,5 meritpoäng.

    Du får gärna läsa på Gymnasieguiden.se om reglerna kring meritpoäng. Här >> är snabblänk.

    ***

    I faII du söker utbiIdning som för behörighet kräver Moderna språk 3, då kommer du ej få merit för Moderna språk 3. Men då kanske du "räddas" av matte 3 ... och ändå får max i merit. Men skulle du söka tiII en utbiIdning som kräver både moderna språk 3 och matte 3 (fast det är bara några väldigt få utbildningar som har sådana krav) - då uppnår du endast 2.0 i merit (1.0 för eng7 och 1.0 för moderna språk 4).

    HäIsningar

    DanieI SYV