D
    Hejsan!
    Jag går i nian nu och behöver snart välja gymnasium. Jag skulle vilja studera i Japan i alla tre år antingen under gymnasiet eller universitetet. Programmet som jag siktar in på är Sam-Beteendevetenskap eftersom jag skulle vilja bli en psykolog. Jag har läst att om jag nu ska bli en psykolog och ska då plugga utomlands kommer jag att inte kunna bli en psykolog när jag kommer tillbaka till Sverige, vilket oroar mig eftersom jag gärna vill kunna plugga i Japan antingen under gymnasiet eller universitetet. Jag skulle helst vilja plugga på en normal japansk skola om det är möjligt. Dessutom är jag orolig över hur jag ska söka efter och om de har det programmet, hur kan jag få hjälp att komma in i det gymnasiet? Jag kan förstå för det mesta vad de i Japan säger och tränar just nu på att skriva och läsa Kanji, Katakana och Hiragana. Jag känner dessutom ingen från Japan, så hur hittar jag med boende osv.? När är det bäst att plugga, universitetet eller gymnasiet? Hur mycket kostar det? Hur kan jag få hjälp med detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej D;
    innan du fyller 18 år, är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor. Vad säger dina vårdnadshavare: får du flytta till ett annat land för dem? Om de samtycker, då tar de också på sig ansvar för din försörjning och boende.
    När du fyller 18 år, får du bestämma själv, för då blir du Myndig.

    Vill du bli en psykolog i framtiden och jobba i Sverige? i så fall är det bästa alternativet att försöka komma in på psykologprogrammet på ett svenskt Universitet.
    För att kunna läsa med undervisningsspråk japanska, måste du kunna japanska mycket bra - både i tal och i skrift. Det är möjligt att det kan finnas passande för dig studier i Japan - på engelska, men då blir det inte "en vanlig japansk skola".
    Känner du till IB? Det är internationell utbildning bl.a på gymnasial nivå (undervisningsspråk: engelska) som finns i väldigt många olika länder; tanken är att man kan under den utbildningen flytta från ett land till ett annat - och fortsätta läsa... i ett nytt land. Kika gärna på

    IB Association for Japan (IBAJ)

    Website:  http://ibaj.or.jp/

    Annars, så är det tyvärr inte så jättemycket som vi på Fråga SYV kan hjälpa till vad gäller studier i Japan.
    Vi kan i princip endast tipsa om några hemsidor där vi hoppas relevant info finns... men inte ngt. mer, tyvärr.
    ibo.org/programmes/find-an-ib-school/diploma/Japan kan du se ca 50 skolor i Japan som erbjuder IB (undervisningsspråk Engelska);
    om eftergymnasiala studier i Japan - var god se studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/japan;
    om ekonomisk stöd vid studier utomlands - var god se csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-utomlands