Kamar

    Hej! jag läste vård och omsorg programmet på gymnasiet och gick ut föra året med merit 18 tillsammans med extra från moderna språk. Föra termin läste jag på komvux Fysik 1, kemi 1, Biologi 1, Mattematik 3 och nu läser jag Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och mattematik 4. Jag vill ansöka till universitet så jag kan börja i hösten, jag tänker på någon av de: läkare, psykolog och tandläkare men även om jag har behörigheten så är antagningspoäng väldigt högt och jag vet inte hur ska jag beräkna min gymnasiet merit tillsammans med de ämne som jag behöver för att bli behörig. Borde jag göra provning på Engelska 7 för att få 1 merit poäng ? en ändå jag är inte bra på engelska! Jag funderar också på högskola provet men den kommande är i höstterminen! Jag vill gärna läsa i Göteborg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    De yrken du nämner i din fråga, läkare, psykolog och tandläkare, är alla mycket populära yrken med många sökande som har höga meriter. Du får gärna göra högskoleprovet och göra det några gånger (högsta resultat kommer att gälla).
    Antagningsgränserna till utbildningar som, i Sverige, leder till yrken  läkare, psykolog och tandläkare brukar ligga på över 20.0 i meritvärde och det betyder att alla A-betygen i gymnasiala kurser räcker inte utan man måste även ha några merit-Extrapoäng och A-betygen även i de kurserna som ger meritpoäng.
    Har man tillräckligt högt resultat från högskoleprovet kommer man in i HP-urvalet, oavsett hur höga eller låga betyg man har från gymnasiet. Att bli behörig är nödvändigt för att obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Du får annars gärna kika på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på Olika sätt):
    T.exYrken som kan likna yrket läkare:

    Antropolog

    Audiolog

    Barnsömnspecialist

    Biomedicinare

    Biomedicinsk analytiker

    Farmakolog

    Forskare

    Genetiker

    Högskolelärare

    Idrottsmedicinare

    Immunolog

    Intensivvårdssjuksköterska

    Lyckoforskare

    Läkemedelsutvecklare

    Medicinhistoriker

    Medicinsk genetiker

    Neurobiolog

    Perfusionist

    Sjukvårdsrådgivare

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Tandläkare

    Veterinär

    Yrken så på något sätt kan likna yrket Psykolog är bland annat:
    Alkohol- och drogterapeut

    Arbetsterapeut

    Barnombudsman

    Beroendeterapeut

    Beteendevetare

    DNA-coach

    Enneagramkonsult

    Familjerådgivare

    Grafolog

    Handledare i sorgbearbetning

    Hälso- och sjukvårdskurator

    Kurator

    Livscoach

    Lyckoforskare

    Mental coach

    Motivationspedagog

    Peer supporter

    Psykiatrisjuksköterska

    Psykologilärare

    Psykologisk coach

    Psykoterapeut

    Rättssociolog

    Sakkunnig krisstöd

    Samlevnadsexpert

    Samtalsterapeut

    Sexolog

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolkurator

    Sociolog

    Socionom

    Sömncoach

    Yrken som något vis kan likna Tandläkare är bl a:
    Hästtandvårdare
    Tandsköterska
    Tandtekniker
    Tandhygienist

    Studie- och yrkesvägledare