saga
    Jag går just nu första året på gymnasiet. Jag går estet inriktning teater. Men jag trivs inte. Jag försökte byta till samhäll på samma skola ganska tidigt men fick inte eftersom de hade gått för lång tid. Så jag fick beskedet att vänta och söka om nästa år och gå om 1:an. Problemet är bara att jag är osäker på om jag har tillräckligt höga poäng för att komma in på den linjen jag vill. Kommunikation samhäll är de jag vill gå. Jag var inte underkänd i några ämnen i 9:an men hade ändå inte speciellt höga poäng, runt 200. Och på den skolan jag går och vill fortsätta läsa på krävs de ganska höga poäng. Så jag undrar om de finns något sätt för mig att kunna plugga upp mina betyg från 9:an? Jag vet att iv finns men jag är som sagt inte underkänd i nånting och går ju gymnasiet just nu. Jag undrar om de kanske finns något sätt så att jag kan göra de på distans? De är inte mycket mer poäng jag behöver, kanske 20 poäng för att vara säker på att jag kommer in på den linjen jag vill.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Saga!

    Jag tänker på Prövningar. Du borde få göra prövningar i grundskolekuser... känner inte till något direkt förbud mot att du skulle göra prövningar i några grundskolekurser. Dock är det inte gratis. Varje prövning kostar 500 kr. Har din familj råd? för att komma upp 20 betygspoäng, skuIIe du behöva höja från D tiII C eIIer från E tiII D i 8 grundskoleämnen eller från E till C i 4 ämnen. EIIer höja från E tiII A i två ämnen. Det är hur som heIst minst 1000 kr för två prövningar /eller upp till 4000 kr för 8 st. prövningar/ och man får inte pengarna tillbaka om man inte genom prövning höjer sina betyg.

    Prata med dina föräldrar om de har råd att betala prövningsavgifter. Sedan kan jag hjälpa dig att hitta var du kan anmäla dig till prövningar. Jag är inte "helt hundra" men tror att det borde gå att göra prövningar i viIka grundskolekurser som helst... kan undersöka detta närmare, om du är intresserad.

    Information om Prövningar - vad det är och vad som gäller finns här>>

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej, tack för snabbt svar! De kan ju bli väldigt dyrt så jag är lite osäker... Är de obligatoriskt att alla prövningar kostar? För jag läste att i vissa kommuner kan de vara gratis om man är folkbokförd där. Hur fungerar sånna här prövningar? Får man material och gör prov och inlämningar på distans? Och vart kan man anmäla sig? Hittar inte så mycket när jag söker på de. Jag vet inte exakt hur mycket poäng jag behöver och de kan hända att jag kommer in på dom betygen jag har, hur mycket poängen man behöver för att komma in varierar ju från år till och år. Men känner att de är dumt att chansa. Mvh //Saga
    • Anna : Den som anordnar prövning "går minus" ca 1000 kr. på varje prövning för att den faktiska kosnaden blir ca 1500 kr per prövning och den som gör prövning betalar endast en tredje del. Den som anordnar prövning får befria från avgiften men det är sällan de gör det. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    prövningar brukar gå till så här att man skriver först en "skrivning" typ Nationellt prov - i en sal med provvakt. Sedan rättar läraren den skrivningen /nationella provet, typ.../ - och om 2-3 veckor är det "muntligt förhör" - läraren ställer frågor utifrån de svar som eleven gav på det skriftliga provet - lärarens uppgift är att försäkra sig om att eleven verkligen kan hela innehållet i kursen och sedan sätter läraren betyg utifrån den skriftliga delen och den muntliga genomgången /sammantagen bedömning/. Det kan hända att det är olika lärare som rättar skriftligt prov och som sedan genomför ett muntligt "förhör"/utfrågning (den muntliga delen av provet).

    Var och hur man anmäler sig till en prövning är det olika i olika kommuner. I Göteborg t.ex finns det Prövningsenheten. Där man anmäler sig och genomför prövningar.

    Stockholm köper den tjänsten hos oIika skoIor/utbidningsanordnare... Man behöver inte vara skriven i samma kommun där man gör prövning. Du går anmäIa sig i viIken kommun du viII. Men du måste åka dit minst 2 ggr sen - för skriftliga provet och sedan för den muntIiga... det brukar gå 2-3 veckor emellan de två delarna.

    Angående befrielse från avgiften. Prövningsanordnare får låta bli att ta ut avgift, men det finns ingen anledning för dem att göra det. De går redan "back" ca tusen kr. för varje prövning - eftersom lärartid och administration kring att anordna en prövning kostar ca 1500 kr. Men de får endast ta ut max 500 kr. Så det är kraftigt subventionerad redan som det är...

    De gånger jag har hört talas om att man slapp betala avgift var att man är skriven i samma kommun som man gör prövning + man har sedan innan F betyg i samma kurs + att man är studerande på komvux i samma kommun i andra kurser. Då är det "en egen studerande" på deras egen kommunal vuxenutbildning, som befinner sig i studier och som redan försökt men misslyckats få godkänt betyg. Inga andra fall då man blev befriad från avgifter känner vi till här på Fråga SYV. Det kan finnas ... men det känner vi inte till.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA