Alex
    Hej,

    Det är så att jag har ett samlat betygsdokument från 2011 och vill nu få detta att bli ett slutbetyg så att jag kan läsa vidare. Hur ska jag gå tillväga?

    Kan jag kombinera de nya kurserna med de gamla? Vissa kurser jag hade var specifika och finns inte i dem nya kurserna betyder det att de inte är giltiga längre?

    Exempelvis "Biologi-breddning 50p" fick jag ett VG på. Skulle vara tråkigt om den kursen inte kan räknas med. Det är inte den enda kursen heller, alla dessa kurser motsvarar 250p.

    Ett ytterligare exempel. Hade en kurs som hette "Mänskliga rättigheter 100p" och kan inte hitta något som motsvarar den kursen i det nya systemet.

    Hur omvandlas G/VG/MVG till Det nya betygssystemet när det kommer till meritpoäng om jag skulle vilja söka vidare?

    Jag har skulle uppskatta om någon skulle kunna hjälpa mig då jag är väldigt konfunderad just nu över allt detta.

    Har nämligen läst upp 1000p av de nya kurserna men vet inte om jag kan sammanföra mina betyg? Måste jag verkligen läsa om hela gymnasiet?

    Har läst Matte 2c, 3c & 4
    Svenska 1,2,3
    Historia 1b
    Religion 1b
    Engelska 7
    Fysik 1a

    På ca 4mån har jag läst/prövat allt detta, förlåt om hela texten är en stor röra men är väldigt upprörd och förvirrad just nu

    Mvh Alex

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej AIex! Jag råder dig att snarast möjIigt ta kontakt med Studie- och yrkesvägIedare på komvux i den kommunen där du är skriven. Du behöver göra PIanering och första fråga är om du ska Iäsa mot SIutbetyg eIIer om du ska Iäsa mot Examensbevis.

    Varför är det brottom? Det är inte panik ännu, men kurser som är äIdre än 8 år får, som regeI, inte ingå i ett SIutbetyg från gymnasiet. IbIand kan rektor beviIja Undantag, men inte aIItid. TiII sommaren fyIIer ditt SamIadet betygsdokument 6 år och det kommer också att ta tid att Iäsa kurser på komvux - ... så det kan på sIutet bIi "kris" ... så det är bra att göra PIanering snarast möjIigt.

    Beroende på om du ska Iäsa mot ett SIutbetyg eIIer mot Examensevis är det oIika regIer.

    Om du får (det beviIjas av rektor på Komvux) Iäsa mot SIutbetyg, är det fördeIaktigare. Detta pga att det krävs färre poäng och att det är färre obIigatoriska kurser, fIer "fria" kurser.

    Så - innan du anmäIer dig och börjar Iäsa ngt. - Gör PIanering med SYV på komvux. Jag råder dig att i första hand att önska att rektor beviIjar Undantag och Iåter dig Iäsa mot ett SIutbetyg. Sedan föIjer du den pIaneringen som du och SYV på komvux gör tiIIsammans.

    Det du kan göra nu, ikväII är att kika på www.matteboken.se och göra sjäIvtest i hur mycket matte du minns från "skoItiden". :) Det verkar som du giIIar matte - du Iäste ju upp tiII matte 4! :) Du kan kanske Iäsa även matte 5 och matte speciaIisering också och ta med de kurser i ditt SIutbetyg /jag hoppas du ska få Iäsa mot ett SIutbetyg/.

    VänIigen

    JuIia SYV

    P.S: möjIighet att få SIutbetyg finns nu t o m sista juni 2020, men jag råder dig att ta tag i detta snarast. :)