Hej Anonym!
    Så roligt att du ställer en fråga om mitt yrke - SYV! Du får gärna kika på yrkespresentationen på Framtid.se/SYV

    Vår erfarenhet är att det är svårt att få jobb som SYV i Skåne (ju närmare Malmö desto svårare) - detta troligtvis på grund av att Malmö Universitet (f d Högskolan i Malmö) har under många år utbildad SYV-ar och de utexaminerade som läste i Malmö i 3 år ganska ofta vill jobba just i Malmö eller så nära Malmö som möjligt. I andra delar av Sverige är det betydligt lättare att få jobb som SYV.
    Med syv-examen kan man jobba på väldigt många olika ställen och ha kommuner, staten eller privata företag som sin arbetsgivare. Några exempel på "typiska SYV-jobb" är bl.a
    Jobbcoach
    Rekryterare/"Head-hunter"
    KAA-ansvarig
    Arbetsförmedlare
    Studiestödsutredare
    SYV-ar som jobbar på högskolor och universitet brukar kallas för "Studievägledare".
    Vill man helst jobba på distans så kanske anställning som CV-granskare på ett fackförbund skulle passa som bäst. Vår erfarenhet är att man kan jobba som CV-granskare helt eller delvis på distans.
    "Rena SYV"-jobb finns - förutom hos kommuner - även på privata utbildningsföretag, på folkhögskolorna och inom Arbetsförmedlingen (statliga jobb) och inom diverse olika projekt som kan drivas av olika aktörer (både privata och offentliga).
    Är man som nyutexaminerad SYV beredd att flytta dit jobbet finns, eller pendla långt, eller ta ett kort vikariat - så borde inte vara omöjligt att få sitt första jobb. Och sedan med några års erfarenhet brukar det bli allteftersom lättare att få jobb på den orten och i den formen som man helst önskar.