Hej Adrian,

    så som behörighet ser ut nu, så krävs det godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b för att bli behörig till Juristprogrammet.

    På teknikprogrammet på gymnasiet läser man lite för lite historia. Du behöver komplettera med historia 1a2, en liten 50-poängskurs, som man på heltid kan läsa på 2,5 veckor.

    Fråga på din skola om du kan läsa Historia 1a2 som en valbar kurs.

    Om inte, ska du behöva komplettera efter gymnasiet.

    Hälsningar

    ANNA

    • : Kanon! Skickade iväg ett mejl till skolans studievägledare. Tack för svaret!
    • Anna : Den generella programplanen för Teknikprogrammet kan du se på https://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf - där kan du se vad Obligatoriska kurser är och vilka valbara kurser som Får läsas som programfördjupande på Teknikprogrammet. Men sedan är det varje skola som bestämmer vad de kan erbjuda att välja mellan. Inom individ.val får man läsa "vad för ngt. som helst", men det är starkt begränsat pga skolans möjligheter att hitta behöriga lärare och tillräckligt antal elever som vill läsa en viss kurs.