Pandra girl

    Hej. i onsdags valde vi 08 or vårt slutgiltiga gymnasieval i onsdags (15/5). Jag känner att jag valde helt fel. Har sedan i början av 9an tänkt mycket på natur då jag är skolstark med 312,5 merit och vet ej vad jag vill jobba som i framtiden. Då tänkte jag att natur är brett och skulle passa mig bra. Men sedan har jag haft mycket skolstress och börja därför tveka på om jag istället skulle välja samhälle i ett par dagar. Samma dag som valet skulle vara gjort blev det samhäll vilket var en total vändning för mig. Detta beslutet gjorde jag i tårar och panik då vi hade matte np nästa dag och jag kände press att jag behövde plugga. Hade en panik attack kan man säga och bara tog sam sam. Blev för rädd för natur men nu när jag är mer lugn känner jag att jag skulle valt natur och vad ska jag göra nu? Jag fråga syv idag om det gick att ändra men hon sa nej. Ville in på en speciell skola men missuppfattade att de ej hade engelska 7 så valde en annan. Nu vet jag att de har engelska 7 och jag vill gå natur där. intagningen är på cirka 280 merit så jag kommer in utan problem men nu är det kört engligt syv. Hon sa att jag ska testa byta senare när skolan börjat men att andra personer som är resärver kommer före, Så chansen är ej stor. mår verkligen så dåligt över detta, känns som jag sabbade allt i paniken och vet inte vad jag ska göra. Vill inte gå på sam sam eller på den skola jag valde och ångrar det djupt. Vad ska jag göra, har haft en sån djup ångest över detta, skulle inte alls trivas på skolan och vill absolut ej plugga så mycket sam sam. Jag tror att jag bara tog något i paniken då mamma och pappa sa att jag bara ska välja något.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Först och främst, det är viktigt att du vet att det är många gymnasieväljare känner osäkerhet och t o m ångest över gymnasievalet. Det är ett stort beslut och kan absolut kännas överväldigande, speciellt när man är under tidspress.

    Vad du kan göra nu:

    Kontakta Gymnasieantagningen
    Trots att din SYV har sagt att det inte går att ändra ditt val nu, kan du kontakta gymnasieantagningen direkt. Ibland kan det finnas möjligheter att göra förändringar efter det formella deadline-datumet. Förklara din situation och se om personal på gymnasieantagningskansliet kan hjälpa dig.

    Sen ansökan
    Om det inte går att ändra ditt val nu, kan du be om att göra sen ansökan till naturvetenskapsprogrammet på den skolan du egentligen vill gå på. Men fråga personal på gymnasieantagningen om detta skulle innebära att du endast kan få gymnasieplats i fall det kommer stå tomma platser när alla behöriga som sökt i tid fick platserna (alltså att även de som kommer att ha lägre betygspoäng kommer före dig, eftersom de sökte i tid). I detta fallet finns risk att du inte kommer få någon gymnasieplats, över huvudet taget. Eller att du precis innan läsåret börjar får erbjudande att bli antagen på "något gymnasieprogram" på "någon gymnasieskola" (där det finns ledig plats). De som gör sen ansökan brukar ställas sist i kön, efter alla som sökte i tid.

    Överklagan?
    Be dina vårdnadshavare att ta reda på att du eller dina vårdnadshavare kan lämna in en överklagan.
    I vissa fall kan du eller dina vårdnadshavare skriva en formell överklagan till gymnasieantagningen och förklara din situation. Beskriv i så fall tydligt hur paniken och pressen påverkade ditt beslut, och att du nu vill ändra ditt val.

    Byta program efter läsårets start
    Om inget av ovanstående alternativ fungerar, kan du följa din SYVs råd och försöka byta program när terminen har börjat. Det brukar dock vara möjligt endast om den utbildningen du vill komma in på kommer att ha tomma/lediga platser när läsåret börjar.

    Prata med dina föräldrar
    Förklara för dina föräldrar hur du känner och varför du gjorde valet i panik. De kan och t o m bör vara en viktig stödresurs.

    Hantera ångesten
    Prata med personal på din gymnasieskola, i första hand med kuratorn och med skolsköterskan.
    Fortsätt prata med din SYV, lärare, föräldrar eller någon annan vuxen eller kompis som du litar mycket på. Att ventilera dina känslor kan hjälpa dig att bearbeta din ångest.
    Det kan också hjälpa att skriva ned dina känslor och tankar. Det kan hjälpa dig att få perspektiv och lugna dig själv.
    Andningsövningar och avslappning: Om du känner ångest, prova andningsövningar eller avslappningstekniker för att lugna ner dig. Skolsköterskan på din skola kan säkert ge dig information om det. Om hen anser det befogat kommer hen förmedla kontakt till skolläkaren eller till en psykolog.

    Viktigt att komma ihåg
    Det är inte ovanligt att känna sig osäker eller ångra sitt gymnasieval. Många elever byter program och/eller skola efter att de har börjat. Du har gjort ditt val under extrem stress, och det är förståeligt att du nu ifrågasätter det. Försök ta ett steg i taget och fokusera på de möjligheter som finns tillgängliga.

    Studie- och yrkesvägledare