Frida
    Om man har gått 1 år på ett yrkesprogram. Och fått betyg i 2 ämnen, svenska och engelska, kan man byta till naturvetenskap utan att gå om? Kanske är omöjligt, men finns det en chans? Så läser man de ämnen man missat i 3? För jag tänker att man har bara tex biologi 1&2 och inte 3, då kan man läsa av någon av kurserna i 3 istället?
    • Frida : Eller om man väljer natsam?
    • Anna : Det är inte elevens rättighet; rektors beslut gäller; jag har nu skrivit svar på din fråga. Kort svar - Nej, jag tror inte det är möjligt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    att byta från något annat program än Tekniprogrammet - in i Naturvetenskapsprogrammet utan att "förlora" ett år bedömer jag som icke-realistiskt alternativ; ingen rektor kommer att gå med på det. Du får givetvis fråga men jag blir väldigt mycket förvånad om du får ett positivt svar.

    Förklaring till detta är att man läser mycket matte i snabb takt; De på NA-programmet får betyget i matte 1c redan till jul och i matte 2c - till sommaren. På ett yrkesprogram läser man endast matte 1a och behöver inte läsa mer matte över huvudet taget.

    På NA läser man också kemi och fysik; vilket man inte gör på ett yrkesprogram.

    Jag bedömer det förslaget som du har i din fråga om orealistiskt.
    Om eleven är behörig* till Naturvetenskapsprogrammet - kan hen söka till åk1 och konkurrera med sina betyg från grundskolan; söka om till åk1 kan man t o m det året som man fyller 19 år.
    ___________________
    * behörig till Naturvetenskapsprogrammet (NA) (och också till Teknikprogrammet (TE) - som har samma behörighet som NA-programmet) är en elev som har godkända betyg i sitt Slutbetyg från grundskolan - i biologi, fysik och kemi samt i minst sex andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.