Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    prövningar får man göra överallt där den kursen som du vill pröva i erbjuds att läsa, dvs där undervisningen bedrivs i den kursen. Det behöver inte vara i den kommunen där du är skriven/folkbokförd utan man får göra prövningar överallt i hela Sverige.
    Vilken del av Sverige bor du i? Vi kan se i vilka kommuner på gymnasieskolor som undervisning i de ämnena bedrivs - och då frågar man i de kommunerna, hur man anmäler sig till prövningar hos dem.

    Ett annat förslag är att du frågar i alla de kommuner dit du kan pendla. Du ska behöva besöka prövningsstället minst vid 2 tilllfällen: för att göra den skriftliga delen och sedan den muntliga delen /2 dagar för varje prövning/, därför rekommenderar vi i första hand att försöka "ta" en kommun som ligger nära där du bor.

    Vänligen

    L.

    Liselotte