Skn
    Hej. Jag vill gärna läsa två utbildningar samtidigt och undrar om det är möjligt. Jag vet att man endast på högskolan kan läsa 45 hp per termin. Hur ser det dock ut när man läser ex sjuksköterska 180hp heltid och polis på distans men samtidigt? Polisens utbildning söker man inte via antagningen utan ”egen” väg (Polishögskolan). Hur ser det ut? Är det möjligt?
    • Anders :

      Hej! Jag läser just nu till polis på distans och anser mig lägga uppskattningsvis cirka 2h per dag. Det ska sägas att jag generellt alltid haft ganska enkelt för mig. Jag har därför valt att söka till ett annat program också. Jag är osäker på om det går att börja två program samtidigt som du menar även fast det ena är polis och att man därför inte formellt sökt via antagningen. Däremot så går det utmärkt att börja plugga polis och sedan terminen efter söka in till ett till program. Eftersom du då redan är antagen och inte behöver söka poliskurserna på nytt via antagningen. Det gör att du med denna metod kan läsa exempelvis, polis 30 hp per termin, plus 45 till som du kan ansöka via antagningen. Alltså maximalt 250 procent. Inget som rekommenderas däremot av samma anledningar som syv skriver. Det kräver mycket av dig som student men oavsett hur ambitiös du är så har schemat en förmåga att krocka ordentligt. Närstudieveckorna är också ofta inplanerade just de veckor de flesta andra program har tentavecka, t.ex. sista veckan varje termin. Detta gör att du åker på omtentor omedelbart på det andra programmet. Polisprogrammet är också en uppdragsutbildning vilket gör att du får max 3 försök innan det blir studieuppehåll. Detta gör att man i alla lägen måste prioritera polisens tentor och närstudieveckor och det gör att det andra programmet jämnt får ta smällen.

      /Anders

    • Julia : Tack Anders för en bra (informativ) kommentar!
    • Julia : Vi har nu fått svar från Antagningshandläggare vid Universitets- och högskolerådet. Jag kommer att klistra in det svaret i "mitt svar" (nedan), men kort går det ut på att man kan bli antagen till andra högskole-Universitetsutbildningar alldeles oavsett anmälan/antagning till polisutbildningen.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Skn,

    att läsa en heltidsutbildning tar 40 timmar per vecka, även om man läser på distans. Distansstudier tar inte mindre tid. Genom att läsa på distans sparar man restid till och från skola och kan också förlägga studierna på andra tider än "kontorstid", men det tar inte färre timmar.
    Skulle man läsa 2 st.heltidsutbildningar samtidigt, bör man lägga ner 80 timmar per vecka på sina studier. Det finns 7 dagar i veckan; skulle du lägga ner 11 timmar varje dag utan några lediga dagar skulle det gå upp till 77 timmar, det räcker alltså inte med 11 timmar varje dag utan ngn ledig dag... det är inte rimligt, bedömer vi. Vi avråder därför att försöka läsa två stycken heltidsutbildningar samtidigt.
    Det finns en anledning till varför Antagning.se antar till max 45hp per termin (vilket motsvarar 150% av heltidsstudier). Det är ansträngande nog att läsa på endast heltid, i "normal" studietakt (40 timmar per vecka). Att läsa på mer än heltid kan man göra om man är särbegåvad eller under kortare perioder, t.ex i en termin och sedan återgå till heltidsstudier. Att läsa på 200% av studietakt kan väldigt få personer göra om tanken är att man både ska få godkända betyg och även bibehålla sin hälsa. Att skaffa sig utbildning/utbildningar är jättebra men om man blir "utbränd" och sedan inte ska kunna arbeta på många år och ska behöva rehabilitering och lång återhämtningstid och kanske aldrig kunna bli helt återställd, gynnar ju ingen: det blir en stor förlust både för individen och för samhället.

    • : Jag är medveten om konsekvenserna men kan man göra det? Mvh
    • Anna :

      Vi undersöker nu frågan om man kan bli antagen till de två utbildningar som du nämner i din fråga. Vi återkommer när vi får svar från de som "håller i frågan". Jag tänker nu också på att inom polisutbildningen är femte (sista) terminen aspiranttjänstgöring/praktik, då jobbar man på heltid - kan man säga. Och så är studierna på ssk-programmet på heltid på dagtid under nästsista terminen av ssk-programmet, hur ska det gå ihop? Du kan väl inte klona dig?
      Svar på frågan om man kan bli antagen till ssk-programmet och till polisutb.samtidigt är intressant bl.a av den aspekten: att kunna så sent som möjligt bestämma sig ang.vilken av de 2 utb. som man ska tacka Ja till. Att kunna läsa de 2 samtidigt och få godkända betyg och godkänt praktiktjänstgöring ser jag som en omöjlighet. :(

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vi har nu fått svar från en Antagningshandläggare på Universitets- och högskolerådet. Här nedan kan du läsa det svaret:
    "En anmälan inom polisomgången påverkar inte en anmälan till någon annan högskoleutbildning, utan om man sökt till polisen, och antas där, så kan man samtidigt bli antagen till en annan heltidsutbildning."