Emelie
    Jag går natur på gymnasiet i ettan och undrar om jag senare i trean kommer kunna läsa upp vissa betyg som ett C jag fått genom så kallad prövning? Och om det skulle gå kommer jag då bli prövad i en annan grupp når jag söker till högskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Emelie, hej!

    Det går tyvärr inte göra prövning om man har fått ett godkänt betyg. I aIIa faII inte medan du fortfarende är eIev på en gymnasieskoIa.

    En eIev på en gymnasieskoIa har rätt att göra prövning om hen fick F betyg eIIer om kursen som finns i eIevens IndividueIIa studiepIan kunde inte erbjudas att Iäsa (t.ex pga Iärare saknades eIIer om eIeven var sjuk och inte kunde deIta i undervisningen).

    Så tyvärr måste jag svara att du får vänta tiIIs efter gymnasiet för att kunna göra Prövning. Och med de "uppIästa" betygen prövas du i BII (kompIetteringsgruppen) - vid ansökan tiiI högsoIan.

    mvh

    ANNA