Jennifer
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet och har ett hmm om vad jag vill göra efter studenten. Jag vill plugga vidare direkt och läsa ekonomie kandidatprogrammet på Uppsala universitet. Dock tror jag att jag innan kommer vara tvungen att läsa engelska 7 på vuxenutbildning eftersom jag hade lagt till den och vill ha mer merit då jag endast kommer få merit för moderna språk.

    Min fråga är iallafall angående om jag kommer komma in på universitet. Jag har räknat ut med mitt mål att jag kommer få cirka 16-17 poäng med merit inräknat.. Vad jag sett på urval har poängen legat runt 20 poäng och det kommer jag inte få, det är försent. Finns det en chans att jag kommer in som reserv på Uppsala universitet med mina betyg eller måste jag ha runt 20-21 poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Jennifer,

    du skriver inte ngt.om Högskoleprovet; så jag vet inte om du redan tänkt på det... Hur som helst, så vill jag råda dig att göra högskoleprovet på våren; detta även om du redan gjorde högskoleprovet förut...

    Det är mindre troligt att du med de betyg du kommer att ha, enligt info i din fråga - kommer att komma in. Därför är det bra om du kan testa göra högskoleprovet; om du redan har gjort det, gör det en gång till.

    Med ett giltigt resultat från högskoleprovet kommer du att prövas i HP-urvalsgruppen; du får alltså ännu en till chans att komma in.

    _____

    Tips - kika även på de alternativen som finns inom yrkeshögskola, ex. distansutbildningar

    till Lönekonsult>;
    till Redovisningsekonom>;
    till KAM>;

    Du kan söka till högskola/universitet och till flera olika yh-utbildningar samtidigt. Om det t.ex blir så att du kommer in på en eller flera yrkeshögskoleutbildningar men inte på högskola, kan du påbörja en yh-utbilning men senare söka till högskola och byta från yh till högskola... dvs att du påbörjar en utbildning betyder inte att du ej kan under pågående utbildning söka en annan utbildning och byta utbildning -om du får en plats som du hellre vill ha.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Ajdå. Har skrivit högskoleprovet och får sämre resultat där än mina betyg pga min adhd som påverkar mycket då jag har svårt att koncentrera mig under långa provpass
    • : Finns det inte möjlighet för mig att komplettera mina betyg med vuxenutbildning för att komma in?
    • Anna : Du får troligtvis göra Prövningar. Du får söka läsa kurser på komvux, men om du redan har godkända betyg i kurserna, kommer komvux troligtvis svara PLATSBRIST på din ansökan. Du kan prova söka Undantag pga särskilda omständigheter, om du kan uppvisa läkarutlåtande /eller intyg från psykolog/ om att du har adhd - kanske kan komvux göra undantag pga diagnosen och ta in dig läsa kurser trots att du redan har godkända betyg i dem.