Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får gärna med just den frågan kontakta MYH, Myndighet för yrkeshögskolan, se kontaktuppgifter på myh.se/kontakt
    Som studie- och yrkesvägledare sätter jag inga betyg och har inte kompetens i betygssättningen. Men, om man tänker logiskt, så funderar jag på följande: - Var ditt svar på frågan rätt eller fel? - det kanske inte är så lätt att svara på den frågan... för att svaret kan vara rätt men ofullständigt eller "nästan rätt"... Anser du att du svarade rätt på frågan? Eller är det kanske så att svaret var inte korrekt men läraren missade det när hon rättade för första gången men upptäckte sedan sitt misstag?
    Jag vet inte vad som har hänt, vet inte om ditt svar var rätt eller fel. Du får, som sagt, gärna kontakta MYH, Myndighet för yrkeshögskolan. Men kanske är det bra att du innan du kontaktar MYH att du frågar läraren som förhoppningsvis kan ge dig ett svar som du kan förstå och acceptera.
    Huvudsaken är att du lär dig det som ingår i din utbildning, att du "behärskar ämnet" så att säga. Att du ej skulle kunna ta ut YH-examen på grund av "felaktigt svar" på en enda fråga i ett inlämningsuppgift eller på ett prov har jag väldigt svårt att tro - jag menar att det kanske inte är en jätteviktig fråga? :)
    Vidare tänker jag också så här: läraren är en människa och kan göra fel (alla människor kan göra fel), men jag vet inte om hor gjorde fel första gången eller senare. Fråga läraren. Jag hoppas hon kan ge dig ett bra svar. Om inte, kan du också prata med utbildningsledaren och även med rektor på din utbildning.
    Jag förstår att du nu får ett annat svar än det svaret du önskade få eller förväntade dig att få men jag kan tyvärr inte ge dig ett svar på din fråga, utan måste hänvisa dig till andra, som, förhoppningsvis, kan svara.
    Du får gärna återkomma och berätta vilka svar du fick från läraren, från utbildningsledaren, från rektor och från MYH. Vi på FRåGA SYV vill lära oss mer (för att kunna hjälpa fler) och kunna svara på så många frågor som möjligt!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare