Joel
    Hur vanligt är det att personer hamnar på lika meritvärde vid antagning (Juristprogrammet vid Uppsala om man ska vara specifik)? Och hur stor/liten är ens chans att komma in vid lottning? ser nämligen ut som om att jag kommer att ha exakt det HP-Resultat som krävs men är lite nervös över att jag kommer missa pga att lotten avgör

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joel,

    jag förstår att du är lite nervös över ang. om du eventuellt kommer att missa en studieplats pga "lotten avgör".

    Tyvärr så kan inte vi här på Fråga SYV svara på den specifika frågan om hur vanligt det är att personer hamnar på lika meritvärde vid antagning till Juristprogrammet vid Uppsala Universitet, - den frågan kan du prova ställa till Antagning.se - du kan ringa dem på vardagar mellan kl.9 och 16 och tel.nr är 0771-550720

    Om någon kan svara på din fråga, så är det Antagning.se och kanske (eventuellt) möjlightvis Studievägledare eller Utbildningsansvarig på just den utbildningen (men det är också mycket möjligt att de infö håller koll på just "den biten" över huvudet taget).

    Egentligen så kommer inte svar på frågan att hjälpa dig. Detta för att även om det är mycket ovanligt, så kan det tyvärr inte uteslutas att det ändå kan "drabba" just dig. Eller tvärtom, även om det är mycket vanligt, så behöver det inte drabba just dig. Det är som att "köpa lotter" kanske kan man jämföra med: man kan köpa en enda lott i hela sitt liv och vinna en mycket stor vinst; och en annan person kan köpa lotter varje dag och aldrig vinna någonting. Det är mycket ovanligt att det blir så, men förekommer. Och att det är vanligt eller ovanligt hjälper inte just den "drabbade" personen.

    Jag vet inte om mitt svar blir till hjälp för dig. Jag kan ändå inte ge ngt annat svar, vilket jag beklagar, men hoppas att du har förståelse för att vi på Fråga SYV inte "sitter på" just den informationen. :( Och att göra förfrågningar kring just den frågan vill inte jag göra (pga jag anser att det informationen inte kommer på något realistiskt sätt vara till hjälp).

    Men du får givetvis ställa vilka frågor du vill och till vem du vill. :) Och jag hoppas du får svar som blir till hjälp för dig.

    Om du får svar från Antagning.se eller hittar det på annat sätt - är du mycket välkommen att höra av dig och berätta för oss. Vi vill lära oss om alla de olika situationer som har samband med ansökningar till studier och liknande.

    Önskar dig Lycka till!

    Lovar att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare