Alice2005

    Hej! Jag undrar om man kan göra matte 4 prövning på distans? Eller är det endast på plats som gäller? Jag undrar även, finns det speciella tider/perioder för prövning eller är det året runt som gäller, tänker om man får göra det under sommarlovet? Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vad jag vet, så erbjuds prövningar i Sverige endast på plats, ej på distans. Prövningar får och bör erbjudas i de pågående kurserna (detta enligt skolverket). Under sommaren är det mycket sällan som gymnasiala kurser finns pågående. Kanske erbjuder komvux i någon svensk kommun sommarkursen matematik 4 och då kan det finnas några prövningstider att boka in sig på, men det är många som vill göra prövningar, så det brukar vara rätt svårt att hitta ledig prövnignstid att boka in sig på.
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. Gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. Om en gymnasieelev fick F i en kurs hen läste på gymnasiet har hen rätt att innan hen går ut år3 göra prövning i den kursen i vilken hen fick betyget F. Men i praktiken om kursen lästes under årskurs 3 och betyget sätts dagen innan studenten, då finns det ju ingen tid att göra prövning... då går eleven ut gymnasiet med F-betyget och sedan är hen inte längre gymnasieelev och då får hen leta i hela Sverige och försöka hitta var hen kan boka en prövning.
    Om du har F i en kurs, då tycker jag du vinner på att läsa den kursen i stället för att göra prövning. Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alice2005 : tack så myckeet för svar! Det du nämnde precis i slutet om att ifall jag har F i en kurs att jag istället för prövning läser den kursen igen, så om jag förstod rätt så kan man om man fått F i matte 4 så kan man läsa om hela kursen igen på t.ex NTI skolan. Jag trodde att man endast fick göra prövning om man jag fått F i matte 4.
    • Milla : Du söker läsa kursen Matematik 4 på eller via Komvux i den kommunen där du är folkbokförd; om komvux i din kommun köper den kursen av NTI, då kan du läsa på NTI men det är komvux som bestämmer på vilken skola du får plats; du kan önska på vilken skola du vill läsa (om komvux i din kommun köper den kursen av olika anordnare). Skulle det vara så att du vill höja ett betyg i en kurs där du redan har godkänt betyg i kursen, då är det (som regel) prövningar som gäller. Detta för att komvux endast får ge plats på kurserna till personer som saknar de kunskaper som kursen avser att ge (och om man har godkänt betyg då har man de kunskaper som kursen avser att ge). Har man däremot F, då saknar man de kunskaper som kursen avser att ge, så jag tycker du har goda chanser att få läsa matte 4 på komvux. Om du får svar Platsbrist från komvux, sök igen, till nästa kursstart. "Nej" från komvux gäller för just den kursstarten som du sökte. Inför nästa kursstart kan du få ett annat svar från komvux.
    • Alice2005 : Tack snälla!