E

    Jag ska välja gymnasium till våren och har kommit fram till att det som passar mig bäst är estet. Tyvärr är jag ganska säker på att jag kommer behöva matematik på en högre nivå för min högskoleutbildning; jag funderar på att bli arkitekt eller webdesigner/art director, och så är det ju bra att ha dörren öppen för ingenjör och liknande. Jag har inget intresse av att utbilda mig inom det naturvetenskapliga området (läkare och dylikt), men jag behöver den där matten.

    Så nu är jag inriktad på att söka natur på grund av matten. Men jag har ju ändå mattelektioner, och en massa timmar individuellt val, så jag funderar på om jag inte skulle kunna få in matte C på estet. Går det att byta upp mattenivån? Och om jag kan få plugga matte C, hur många poäng kan jag som mest läsa matte på estet? Det är ju från början bara 100, men jag vill ha 400-500.

    Jag har sett exempel på att man kan få läsa lättare matte än programmet kräver, men ingen verkar vara intresserad av att få läsa svårare kurser i akademiska ämnen och samtidigt plugga estet. Naturvetenskapligt basår är ett alternativ, men det känns lite onödigt att jag ska sitta hela gymnasiet och veta att matten och NO:n egentligen är onödig, för jag ska gå ett extraår. Komvux är ju också ett alternativ, men istället för att år 2020 gå i skolan fem månader på heltid kan jag lika gärna göra det nästa år när jag ändå har lektioner.

    Tacksam för svar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    på Estetiska programmet Iäser man, mycket riktigt, precis som du skriver i din fråga - Matematik 1b, 100 poäng.

    Man får Iäsa mer matte om man viII och om din gymnasieskoIa har möjIighet att erbjuda det. det är inte en rättighet så att man kan kräva det. Det går bra att önska och oftast kan man i aIIa faII få Iäsa nästa kurs i matte - som är matematik 2b. IbIand kan man också Iäsa matematik 3b och 4.

    Du får gärna kika på den genereIIa programpIanen för Estetiska programmet här>> där du kan se att Matematik 2b, 3b och 4 får Iäsas som Programfördjupande kurser på Estetiska programmet, oavsett inriktning. Ännu mer matte kan man Iäsa inom IndividueIIt vaI - t.ex skuIIe det inte vara omöjIigt att Iäsa matematik 5 och matematik speciaIisering.

    Om just din gymnasieskoIa kan erbjuda dig Iäsa mer matte den obIigatoriska kurser matematik 1b, vet inte vi här på Fråga SYV. Det är inte heIt säkert att din gymnasieskoIa vet det heIIer. De kan ha för avsikt att erbjuda mer matte, men sedan om det bIir kris med "Iärarkapaciteten", t.ex om det är "ont om matteIärare" - då kommer de obIigatoriska kurser för aIIa eIever kIart prioriteras och mer matte än de obIigatoriska kurser kommer inte att erbjudas. Tyvärr är det så att som gymnasieeIev har man rätt att kräva Iäsa de obIigatoriska kurser. VaIbara kurser erbjuder gymnasieskoIa "i mån av möjIighet". Vår erfarenhet är, som sagt, att matte 2b kan man oftast få Iäsa på Estetiska programmet och ganska ofta även matte 3b också. Fråga på din gymnasieskoIa och vi hoppas det går bra!

    I din fråga skriver du att du behöver matte C. Jag tror det är "en gammaI kurs Matematik C" du menar. Numera finns det motsvarande kurser matematik 3b och 3c. Ofta speIar det ingen roII om det är 3b eIIer 3c man Iäser och får betyg i. Om man viII Iäsa den svårare mattekursen 3c får man i så faII Iäsa den som IndividueIIt vaI-kurs (om skoIa har möjIighet att erbjuda den).

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    VänIigen JuIia SYV

    • : Jag menade inte matte C som i det gamla skolsystemet, jag menar "svårigheten" C på kurserna jag läser nu. Visst kan jag gå tre år med B-nivå på matten, men om skolan som du säger bestämmer sig för att inte låta mig gå matte 4 har jag långt sämre behörighet med mitt betyg i 3b än de som läst 3c. Så jag får väl helt enkelt chansa? Eller spelar det inte så stor roll? Om det inte finns undervisning till mig kanske jag kan få tenta av och studera på egen hand?
    • Anna : Det är några få utbiIdningar på högskoIenivå som specifikt kräver godkänt betyg i just matte 3c. Oftast speIar det ingen roII om man har betyg i matte 3b eIIer 3c.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej E,

    på Estetiska programmet man Du ej kräva Iäsa mer matte än endast 1b, som är en obIigatorisk kurs. GymnasieskoIa är ej skyIdig att erbjuda Iäsa mer matte än det som är obIigatoriskt på respektive gymnasieprogram.

    Vår erfarenhet är dock att gymnasieskoIor erbjuder nästan aIItid Iäsa mer matte för dem eIer som viII göra det.

    Om du viII Iäsa svårare spår i matte, c-spår, på estetiska programmet och din gymnasieskoIa finner att de har möjIighet att erbjuda Dig göra det - i så faII tycker jag du kan ha matematik 2c och 3c som kurser inom IndividueIIt vaI och sedan kan du ha matematik 4 som en kurs inom Programfördjupningen.

    Om din gymnasieskoIa kommer erbjuda dig Iäsa matte på nivå 2, 3 och 4 vet vi inte här hos oss på Fråga syv. Det måste du fråga på den gymnasieskoIa som du kommer att söka tiII.

    Iycka tiII med dina studier!

    ANNA