Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sushi,

    nej, tyvärr går det inte att gå på ett högskoIeförberedande gymnasieprogram och på IM, introduktionsprogrammen samtidigt.

    Om du ska gå på IM är du i så faII inte behörig tiII gymnasiets nationeIIa program. Och om man inte är behörig, kan man i så faII inte antas tiII ett gymnasieprogram.

    Från kravet i engeIska kan man i och för sig kanske få Dispens... men det kan man inte från kravet på betyg i svenska. I stäIIet för betyg i svenska kan man ha betyget i Svenska som andraspråk. Men i någon sort "svenska" måsta man ha godkänt betyg i.

    Det är inte så konstigt, om man tänker efter... Svenska är ju Undervisningsspråk. Om man inte heIt och fuIIt förstår vad Iäraren säger och/eIIer vad som står i Iäroböcker, hur ska man i så faII ta tiII sig innehåIIet i kurserna? :)

    HäIsningar

    MikaeI SYV