Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    gymnasieskolorna får förlägga kurserna på lite olika sätt, så det är inte identiskt på olika gymnasieskolor i vilken ordning och under vilka läsår som kurserna läses. De obligatoriska kurserna måste erbjudas; vilka valbara kurser som erbjuds är det i mångt och mycket upp till varje gymnasieskola. Du måste söka svar på din fråga hos personal på just din gymnasieskola. Du får gärna kika på Programplanen för NA >> Vilka kurser just du kommer att läsa under vilket läsår måste du få svar från just din gymnasieskola. Exempel: kursen Idrott och hälsa 1, som är en obligatorisk kurs, brukar ofta läsas i år 1 på gymnasiet, men det finns också exempel på att eleverna fick läsa den kursen i år 3 (detta för att det på grund av lärarbrist ej fanns någon idrottslärare på skolan när eleverna gick årskurserna 1 och 2...).
    Ett annat exempel: gymnasieskolorna får införa den så kallade "koncentrationsläsning" som innebär att eleverna läser en kurs åt gången (intensivt, på heltid) eller läser två kurser samtidigt (t.ex läser de två stycken 100p.kurser på 10 veckor) och sedan ännu två andra 100p.kurser på 10 veckor - detta i stället för den traditionella/klassiska varianten där eleverna brukar läsa cirka 8-9 eller 10 olika kurser under ett läsår där varje kurs börjar när läsåret börjar och slutar när läsåret slutar.
    Så, vilka kurser just du kommer läsa under år2 på gymnasiet kan jag inte ge svar på. Det som är vanligast att eleverna på högskoleförberedande program läser under årskurs 2 - svenska eller svenska som andraspråk 2, engelska 6 och matematik 2 + flera andra kurser som är mer specifika för just deras gymnasieprogram.

    Studie- och yrkesvägledare