Björn Stenberg

    Hej, jag vill söka till Civilekonom och ska skriva högskoleprovet i maj den 7. Jag har en bra känsla att jag ska få 1.2+ som behövs men har ett problem. Jag behöver göra prövning i matte 3 som infaller under vecka 26 (27-30 juni). och sista kompletterings dag 21 juni. Hur ska jag göra? Måste jag vänta ett helt år?

    • : Om civilekonomprogrammet på den orten som du vill läsa på får färre behöriga sökande än det finns platser på programmet, borde de öppna för SEN ANMÄLAN i så fall, då kan du söka och komplettera senare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Björn,
    du uppger inte i din fråga om du redan har godkänt betyg i matte 3 (3b eller 3c) men vill få genom prövning få högre betyg, eller om du inte har godkänt betyg i matematik 3.
    Om du inte har godkänt betyg i matematik3 och inte kan sista dagen för komplettering ladda upp ett godkänt betyg på din inloggning på www.antagning.se får du i så fall svar OBEHÖRIG och kommer inte prövas (konkurrera om utbildningsplats).
    Läs det som Valentina har skrivit i kommentar till din fråga - den info stämmer. Du kan ha tur och det blir få sökande och då ska du kunna komplettera senare.
    Några tankar jag har...
    1. om man gör prövning får man betyget några veckor senare efter det att sista del i prövningen genomförs. Det brukar gå minst en vecka mellan olika delar i prövningen. I matte-kurserna brukar prövning bestå av 2 delar. Det kan ta upp till en månad och ibland ännu längre tid att få betyget "i handen" efter det att betyget är "satt".
    2. du frågar om du behöver vänta ett år om du inte kan komplettera i tid? Jo, det kanske du tvingas att göra men se om civilekonomprogrammet kommer ha antagning till vårterminen - kanske inte på just den orten du i första hand vill läsa på men kanske på ngn annan ort där du kan tänka dig läsa.
    3. om du idag inte har godkänt betyg i matte 3, varför inte söka läsa den kursen? På komvux kan man på heltid läsa den kursen på fem veckor - du kanske hinner få ut betyget innan sista kompletteringsdag (från idag och till sista kompletteringsdag, den 21 juni 2022 är det cirka tre månader kvar).

    Hej igen!
    som jag har skrivit i kommentaren så tycker jag du bör satsa på matte 3b (om du ska läsa eller göra prövning, och inte på matte 3c). Jag tänker annars på att i fall du uppnår godkänt betyg (E) men inte har högre mattekunskaper än just precis E, så kan det bli svårt att klara studier på civilekonomprogrammet. Att matte 3 ingår i särskild behörighet finns ju en bra anledning till; mattekunskaperna krävs för att klara studierna. Det är inte alla som kommer in på en utbildning som kommer ut med godkända betyg och examen. Det händer tyvärr också att man tvingas sluta på utbildningen, vilket är jättetråkigt och man kan också sedan "dras" med studieskulder till CSN och ej kunna få studiemedel för studierna framöver (pga otillräckliga studieresultat). Jättetråkigt att man kan hamna i en sådan situation som kan bli svårt att komma ur. Därför vill jag påpeka vikten av tillräckliga förkunskaper. Se om du kan plugga dig till i alla fall C-betyget i matte 3b, men helst högre (helst A). Det är inte fel att även ha betyget i matte 4, som är en högre kurs och helst högt betyg i matte 4 också. Matte 4 kommer ge dig meritpoäng (om du inte redan har max, vilket du kan ha genom eng7 och moderna språk 3 och 4). Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/merit
    Jag vill också tipsa om ekonomiutbildningar inom yrkeshögskola. YH_utbildningar är kortare och mer praktiska och leder direkt till möjlighet att snarast kunna börja jobba. Du får gärna kika på utbildningar i listan på yhguiden.se/ekonomi
    Exempel på yrkeshögskoleutb.:
    naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/eco-sale
    ihm-business-school/visual-merchandiser-unified-commerce
    utbildning/ihm-business-school/key-account-manager
    utbildning/ihm-business-school/customer-data-developer
    akademi-bastad-yrkeshogskola/dynamisk-foersaeljning
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    teknikhogskolan/technical-sales-manager
    hermods-yrkeshogskola/technical-account-manager
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-och-data-analyst
    utbildning/ihm-business-school/public-bid-manager
    akademi-bastad-yrkeshogskola/operativ-ledare-specialisering-revenue-management
    utbildning/ihm-business-school/account-manager

    • Björn Stenberg : Tack för svar! Jag har läst på komvux MA3c men fick ej godkänt pga hade prio för HP. Är det möjligt att läsa om kursen? Eller bara boka prövningar tills man klarar den?
    • Anna : Matte 3b passar bättre för att innehåll i den kursen är mer inriktad mot Ekonomi (matte 3c är mer inriktad mot Naturvetenskap). Du har rätt att söka till komvux. Komvux kan ge dig besked PLATSBRIST vilket kan egentligen vara att komvux tycker att du saknar förutsättningar att få godkänt betyg (om man prioriterar annat, än sina studier på komvux, då tycker komvux att man saknar förutsättningar att klara kursen; det finns annars många andra anledningar - hälsotillstånd, familjesituation mm., som kan ändras till det bättre och då kanske man sedan har förutsättningar, tycker komvux). Det kan vara så att du ett år efter det att du fick F ej kan komma in på samma kurs på komvux. Det är inte några generella regler utan lokala bestämmelser som komvux kan ha - för att budget är begränsat och man prioriterar de med "störs behov" men man måste också ha förutsättnignar för att klara kurserna, bl.a tillräckliga förkunskaper, tid och motivation.
    • Björn Stenberg :

      Kan jag söka Ma4 efter Ma3 och Eng7 trots att jag ska söka till Civilekonom? De har inte det som kunskapskrav :/ Jag vill komma in via HP. Skulle det påverka antagning beslut om jag har Ma4 och Eng7?

    • Anna : Engelska 7 krävs inte inför någon svensk högskoleutbildning. Matematik 4 krävs till många olika utbildningar. Komvux vet inte vilken utbildning du tänker söka sen, och du kan också ändra dig och kanske vill söka ämneslärarprogrammet där du bl.a ska läsa för att bli lärare i matematik och i så fall kommer du behöva matte4. Du kan definitivt söka matte 4 efter matte 3. Alla kan söka vilka kurser de vill. Att bli ANTAGEN är dock en annan "femma".
    Läs alla kommentarer