Swedish

    Hej, I gymnasiet så läste jag naturvetenskap med inriktning naturvetenskap och har godkänt i 2200 poäng av dem. Går det för mig nu att istället välja att ta en gymnasieexamen i naturvetenskap med inriktning samhälle genom att bara läsa upp Geografi 1 på komvux och få godkänt i det? Då har jag läst totalt 2400 poäng i naturvetenskapsprogrammet med inriktning samhälle eller behöver jag även läsa samhällskunskap 2 så att jag har läst alla 2500 poängen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    komvux är det ganska mycket friare vilka kurser som får ingå i ditt examensbevis - du behöver inte läsa varken sig geografi 1 eller samhällskunskap 2. På komvux finns det numera följande typer av examina:
    - inom Naturvetenskap/Teknik
    - inom Samhälle/Humaniora
    och
    några olika Yrkesexamina.
    Min gissning är att du kommer ta ut examen inom "samhälle-humaniora". OBS! kursen idrott-och-hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux. Så, du måste ha 2400 betygsatta poäng, bortsett från kursen idrott-och-hälsa 1. Du kan ta in max 150p.F-kurser men det är fördelaktigt för dig att inte ta med några F-poäng i ditt examensbevis.
    Vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV-en på komvux; du måste vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om studieformen komvux kan du läsa på Framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare