Suhayb
    Hej,
    Jag har blivit antagen på köpenhamns universitet och ska börja studera i Februari. Jag undrar om ni har råd till mig om det bästa sätt att lära mig danska till dess. Jag har rätt så mycket fri tid nu. Just nu kör jag varje dag appen Duolingo och varje dag kollar lite på serien "gamle danmark". Jag undrar om ni har mer "ordentligt" råd för det jag gör nu är bara ett hemmabakat sätt att lära språket, jag skulle anta att de som vet mer om att lära språk skulle ha effektivare vägar.

    Om det här är inte rätt plats att fråga, vet ni vem jag kan ta kontakt med?
    • Daniel : Var bor du, vilken stad? Det kan i din stad finnas kurser på Studieförbund, t.ex på Folkuniversitetet?
    • : Hej Jag har läst ditt mail kring att lära sig danska. Det finns en bok som jag använd för några år sedan. Den heter Tio lektioner i danska av en H Kampman - tror jag det var. Det är en själv instruerande bok med CD skivor på rätt så hög nivå. Den är skrivit för svenskar som vill lära sig danska. Sedan använder jag i dag i undervisningen grundboken & övningsboken Det kommer från Alfabeta. Det är en bok för danska som andra språk en mellannivå. Den ger rätt så detaljerade förklaringar och har många övningsuppgifter. Dessutom fokusera den på att språket ska kunna fungerar i en vardaglig sammanhang. Den är rätt bra tycker jag och passar till steg 2 & 3 på gymnasienivå. Det finns instruerande CD och DVD skivor till denna bok. Det finns flera olika svårighetsgrader i serien. Hoppas att detta är ett svar som du kan använda Med vänliga hälsningar D.
    • : Tack tack! :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Suhayb,

    Folkuniversitetet har kurser i danska, se info på www.folkuniversitetet.se/soksida2/?q=danska

    Ännu ett förslag är att du flyttar till Danmark nu, snarast möjligt, t.ex försöker få jobb i Danmark under hösten 2017 och då är du "på plats" och "snackar danska" i Danmark hela hösten. :)

    Läs annars om Danmark på danska på www.norden.org/da/hallo-norden

    Fråga på komvux i din kommun, där du är skriven/folkbokförd, om de erbjuder kurser i danska. Det är vanligare i Skåne än i resten av Sverige att man kan på gymnasial nivå läsa danska.

    Då vi ej vet i vilken kommun du bor, är det svårt att svara mer exakt. :)

    Se info om studier i danska på Lunds Universitet:
    http://www.lu.se/lubas/subject/danska

    och även i Danmark, i Köpenhamn erbjuds snabbkurser i danska till utländska studenter. T ex.
    https://www.kbh-sprogcenter.dk/da/dansk-undervisning-paa-din-arbejdsplads/dansk-paa-uddannelsesstedet/

    Hej igen, vi fick nu svar från en kollega som skriver så här:

    Hej!
    Det finns en kurs i dansk for skandinaver om man redan skriver och pratar flytande svenska. http://www.studieskolen.dk/da/Dansk-for-udlaendinge/kurser/skandinaver

    Studieskolen er seriös och har bra utbildningar. Annars kan jag rekommendera, att ta ett jobb där och lära sig språket på så sätt. Det är det bästa sättet att lära sig!

    Daniel SYV

    Det finns kurser på högskolor/universietet i danska, som är öppna för "sen anmälan", se exempel:

    Ett annat exempel på en kurs i danska i Lund, som idag, 4 sept 2017, fortfarande är öppen för "sen anmälan":

    Och ännu ett exempel på en kurs som kanske blir av intresse för dig:

    Hela utbudet av danska-kurser på högskolor/universitet i Sverige kan du se på www.antagning.se/se/search