zahra
    Hej! Jag går andra året i gymnasiet, inriktningen jag valde är samhällsvetenskap. eftersom jag inte riktigt gillar min skola vill jag byta, skolan jag tänkt byta till har samhälle-beteende. När jag tittade på vilka kurser som ingick så fanns det varken tyska steg 5 eller matte 3b, finns det ändå en möjlighet att välja till det?

    Mvh Zahra gymnasie

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Zahra!

    Alla de kurser som ej är obligatoriska, behöver inte gymnasieskola erbjuda. Varför vissa kurser erbjuds och andra - inte, beror på tillgång till lärare, hur schemat ser ut och på andra faktorer som du, som elev, inte kan påverka.

    Som elev, har du rätt att läsa alla de kurser som är obligatoriska på ett visst program och inriktning + att ha rätt att totalt läsa tillräckligt med poäng för att kunna uppfylla kraven för gymnasieexamen men för övrigt så kan varje gymnasieskola bara bestämma exakt vilka kurser som läses och "punkt och slut", göra alla kurser till "obligatoriska", just de kurser som de kan erbjuda. Det finns t.ex. "profiler" som Kriminologi eller Ledarskap- som exempel och man lägger in på skolan de kurser som skola tycker passar in i den profilen och så läser alla i klassen exakt samma kurser under alla 3 år på gymnasiet. Det förekommer på ett antal skolor.

    Din valfrihet som elev är att i så fall välja söka till en annan skola. Du kan ej "tvinga" gymnasieskola erbjuda dig en kurs som de inte kan erbjuda. Du kan, givetvis, ha önskemål och förslag. Ibland förekommer det också lösningar som "gemensamma gymnasiet" eller som heter ngt annat men som går ut på att några olika gymnasieskolor "går ihop" och erbjuder läsa vissa kurser på en grann-skola som har en behörig lärare i just det ämnet och så tar de emot elever från "den där andra skolan" för vissa lektioner på sin skola (dvs olika gymnasieskolor kan hjälpas åt för att erbjuda större valfrihet). Fråga på skolan som du är intresserad av om en sådan lösning finns eller om de kan tänka sig införa den.

    Att man över huvudet taget får välja kurser är en rättighet bara inom Individuellt val - där skola måste erbjuda minst en estetiska kurs och minst en idrottskurs men då kan skola erbjuda just en estetisk kurs och en idrottskurs, 100 poäng + 100 poäng = 200 poäng och så har man då Individuellt val just de två kurser.

    Jag förstår mycket väl att du vill välja de kurser som du vill läsa. Men skola är ej skyldig att erbjuda alla kurser som får läsas och skola kanske inte har möjlighet att göra det (t.ex. om behörig lärare saknas i just det ämnet).

    Jag hoppas du förstår att jag försökte förklara varför man på vissa skolor kan välja mycket friare än på andra och vad du har rätt till, som elev och vad som är "extrabonus" och att man ska vara glad att man har vissa valmöjligheter. Skolorna vill ge så mycket valfrihet som de kan, men de har ekonomiska och andra "ramar" som de måste hålla sig inom.

    Sammanfattning:

    frågan om vilka kurser du ska kunna välja mellan på en viss gymnasial utbildning måste du ställa till just den skolan, där du ska läsa.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA