Josefine
    Hejsan! Jag har lite frågor om gymnasiala kurser. Jag gick gymnasiet i Göteborg och fick IG I några ämnen. Två år senare läste jag upp några utav dessa ämnen på vuxenutbildningen i lilla edet och ytterligare 2 år senare läste jag upp några ämnen till och några extra. Efter detta så har jag också läst till undersköterska i kungsbacka kommun. Och då är min fråga om man kan få alla dessa kurser som är godkända på ett och samma papper? För just nu har jag 4 olika papper med betyg på var på det första står det IG på engelska B och på det andra står det VG i samma kurs..

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!

    Om jag förstår det rätt, har du aldrig tagit ut ett slutbetyg utan du har flera olika samlade betygsdokument. Möjlighet att få ut ett slutbetyg kommer att (om några månader) försvinna helt. Sista dagen att kunna ta ut ett slutbetyg är 1 januari 2017. Men eftersom det är svårt att tro att rektor på komvux kommer att skriva under Slutbetyget just 1 januari... så är det i praktiken mitten på december som gäller (sedan är det jul och många är lediga - och även personal på komvux... ).

    Därför börjar det "brännas lite" för alla de som inte har ett Slutbetyg men vi ha ett.

    Mitt råd till dig är att du tar alla dina olika utbildningsdokument och visar dem till Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och frågar om du kan ta ut ett slutbetyg. Det kan krävas att du läser till någon kurs... det är omöjligt att svara på utan att se på dina utbildnigsdokument.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv