Mss
    Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i nästan tre veckor. Hur jag förstår det som finns inte utbildningen att söka till våren, annars hade jag satsat på det.
    Är nu rädd att de kommer krocka helt? Hur gör jag? Och är det ens möjligt att åka iväg så lång tid i början av utbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du beskriver i din fråga... Det är ju inte bra att vara borta från sin utbildning i tre veckor. Å andra sidan, så kan man ju missa ännu fler veckor än "bara tre" t.ex på grund av sjukdom.
    Jag kan alltså inte svara på din fråga... om du frågar de utbildningsansvariga så tror jag de kommer säga till dig att du inte får åka på din resa om utbildningen inte ges på distans. Om utbildningen ges på distans då är det frågan om du hinner göra utb.uppgifter under din resa?
    Svår situation, alltså... suck.

    Studie- och yrkesvägledare