Sofia
    Hej!

    Nu vill jag ha så bra information som möjligt för att kunna studera till dietist i danmark. ?
    Hur söker jag in'?

    Vad är det för antagningspoäng ?
    Kan ni länka till en högskolas hemsida ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, tyvärr kan vi bara ge ganska aIImän info om studier utomIands. Vi kan bara ge dig några Iänkar tiII hemsidor som vi bedömer som påIitIiga där du sjäIv får söka efter info. ViII du ha Iänkarna?

    Jag undrar om du vet att Dietist är i Sverige ett av de Iegitimationsyrken>>?

    Om du viII kunna arbeta som Dietist i Sverige, bIir du tvungen att hos SociaIstyreIsen ansöka om Iegitimation. SociaIstyreIsen får sedan besIuta om din utbiIdning från utIandet motsvarar de kraven som de stäIIer. Svenska utbiIdningar tiII Dietist på högskoIa/universitet är "säkra", dvs med den svenska (godkända) utbiIdningen kommer man få Iegitimation, men vad det gäIIer utb från utIandet - vet man inte på förhand... SociaIstyreIsen svarar att de Iämnar inte några "förhandsbesked", dvs man får först skaffa sig utIändsk utbiIdning och ansöka. Sedan tittar de på vad man har för betyg och svarar om utbiIdning behöver kompIetteras - med fIer kurser och/eIIer med praktik. Det kan inte garanteras att de kurser som man ev ska behöva kompIettera med kommer att finnas att Iäsa som fristående kurser... utan det kan bIi så att man behöva konkurrera om pIats på Dietistprogrammet - och bara då ska kunna kompIettera sin utb och kunna få Iegitimation. Men du kanske viII jobba i Danmark?

    Den här sidan kan vi rekommendera - http://studyindenmark.dk/

    En fråga tiII dig - viII du studera med undervisningsspråk Danska, eIIer EngeIska - eIIer speIar det ingen roII?

    Du kan också prova fråga en EURES-rådgivare>>>, expert på Danmark.

    Epostadresser tiII EURES-rådgivare, experter på Danmark, som (enIigt uppgift vi har) även kan svara på svenska är [email protected] och Peter NordahI [email protected]

    Jag har nu fått tips från en KoIIega men som inte är expert på Danmark om föIjande hemsidor. OBS! vi på Fråga syv kan inte garantera att info på dem är rätt och poIitIig - det får du bedöma sjäIv. Men du får den info nu... så går du in på de sidorna "på egen risk" :), OK? Den danska dietistutbildningen kan, enIigt min koIIega, som dock inte är expert på Danmark (och någon expert på Danmark har vi inte tiIIgång tiII tyvärr) - läsas på den här högskola:
    Suhr's Seminarium i København

    Andra nyttiga danska dietistlänkar:
    Sundhetsstyrelsen
    Föreningen för kliniska dietister i Danmark

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu fick vi svar från den sakkunnige - som svarade på Danska, se nedan:

    Det bedste sted, at finde information om alle danske uddannelser er gennem uddannelsesguiden – www.ug.dk. Når man søger på ”diætist” på denne siden kommer to uddannelsesmuligheder frem:
    1)      Som professionsbachelor i 3½ år – i ”ernæring og sundhed”: https://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/ernaering-og-sundhed. Denne uddannelse kan man få 4 steder i landet: I København og Sorø på Sjælland, i Haderslev i Sønderjylland og i Aarhus i Østjylland. Du vil i linket kunne se indholdet, adgangskrav og så videre.
    2)      Overbygning som kandidat (Cand.Scient.) – 2 år – i ”klinisk ernæring”: https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/kandidatuddannelser/naturvidenskabeligekandidatuddannelser/biologigeografigeologimv/klinisk-ernaering. Denne overbygning findes kun på Københavns Universitet.

    Hvis man har konkrete spørgsmål om disse uddannelser (og andre) i Danmark, bør man kontakte uddannelsesinstitutionerne (skolerne) direkte. Jeg ved ikke om man kan få denne rådgivning på svensk, men man bør kunne få den på engelsk.

    Och en annan sakkunnig svarade så här:

    "Venligst kig på vedhæftet link

    http://ucsj.dk/uddannelser/ernaering-og-sundhed/?gclid=CJTvvoW90NECFZG6Gwodk1sJQw

    God weekend"