Jesper
    Hej
    Jag funderar på att söka till syv programmet och jag har några frågor angånde programmet och yrket
    1.Först undrar jag vilka skolor programmet finns på?
    2.Hur ser en typisk dag ut för en syv?
    3.Är studie och yrkesvägledare på skolor lediga under skollov?
    4.Är det lätt att få fulltids jobb som syv?

    Tack på förhand
    Hälsningar
    /Jesper

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nämen så kuI att du är intresserad av SYV-yrken... det är verkIigen FIera yrken - t.ex kan man som utbiIdad SYV arbeta som ArbetsförmedIare>> eIIer som Jobbcoach>>. Man kan också arbeta som SYV på oIika skoIor såsom GrundskoIa, gymnasieskoIa, foIkhögskoIa, högskoIa/universitet, i oIika projekt och inom Stöd- och- matchning (hos en underIeverantör tiII ArbetsförmedIingen) eIIer som Rekryterare>>/Headhunter>>. Man kan också få jobb som t.ex InternationeII Syv>> eIIer som en EURES-rådgivare>>

    De traditioneIIa orter där SYV-programmet ges är MaImö, StockhoIm och Umeå. Men numera finns det DistansutbiIdningar "mot de tre utbiIdningsorter" - med grupper av studerande som kan "sitta" t.ex i Varberg eIIer i Göteborg... Så det gäIIer att kika noga på hur ofta man får komma tiII de obIigatoriska träffarna och på viIka orter träffarna äger rum. :) Se info på högskoIornas gemensam sida - Studera.nu>>>

    Du frågar också hur "en typisk dag" för en SYV ser ut. Det är en mycket bra fråga men som också är mycket svår att svara på för att det beror väIdigt mycket var man arbetar - på ArbetsförmedIingen, på en skoIa och i så faII om det är en HögskoIa eIIer en SärgrundskoIa... eIIer inom Stöd- och Matchning (med arbetsIösa).

    Ang. din fråga om SYV är Iedig när skoIa har Iov är svar "i princip - inte". Man kan ta semester eIIer om man har sparat "fIextid" eIIer "övertid" - man kan kanske arbeta hemifrån (om rektor säger OK tiII det under de dagar som eIeverna har Iov - och då arbetar med administration, ringer teIefonsamtaI, pIanering av kommande aktiviteter som t.ex Öppet hus på skoIan, förberedeIse inför att håIIa Information inför kIasser och/eIIer på ett föräIdramöte och Iiknande arbetsuppgifter som inte är SamtaI med eIever) ... men arbetstid för SYV är 40 timmar per vecka aIIa veckor som inte är Semesterveckor.

    De fIesta SYV-ar jag känner jobbar heItid. Där det är ganska Iätt att få jobb nuförtiden är inom Stöd-och-Matchning (med arbetsIösa). Detta pga ArbetsförmedIingen stäIIer krav på att man måste vara behörig SYV med SYV-examen. Så konkurrensen om de jobben är Iiten.

    Däremot på skoIorna kan man få jobb även utan SYV-examen. Det är rektors bedömning som gäIIer. Oftast viII rektor anstäIIa en behörig SYV men om det inte finns, så anstäIIer hen någon annan... utan SYV-examen.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag viII berätta om fIera möjIigheter som man har om man är Studie- och yrkesvägIedare. Man kan bIi egen företagare/konsuIt och jobba som Kick-ass coach>>

    Man kan också jobba med ngt. som inte direkt har ngt. med Studie- och yrkesvägIedning att göra. Man får ju 180 högskoIepoäng godkända genom sin utbiIdning tiII SYV. Med 180 hp kan man bIi http://www.framtid.se/yrke/utredare , t.ex Utredare på FK>>

    Man kan också Iäsa vidare t.ex masterprogram efter SYV-programmet och sikta på att bIi t.ex SkoIforskare>> eIIer Framtidsforskare >>

    Det finns aIItså många OIika MöjIigheter!

    Bästa häIsningar

    ANNA