Pia
    Hej, jag fick en fråga som lyder: "Hej!
    Jag har två akademisk examen, Kandidatexamen i medical Imaging och Masterexamen i environmental Studies.
    Kan få jag som akademisk lärare." Och känner att jag behöver hjälp i att besvara den frågan. Tacksam för alla tips ni kan ge som kan hjälpa att besvara den frågan.
    Mvh
    Pia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tolkar frågan du fått som att personen/frågeställaren undrar om hen med sin utbildningsbakgrund kan få jobb som lärare på högskola eller universitet, alltså som Högskolelärare. Och om det är det hen frågar efter, så går det ju inte att ge svar om man inte anställer Högskolelärare. Personen som är intresserad av att få jobb som Högskolelärare bör söka de jobben som utannonseras och delta i konkurrensen om jobbet/tjänsten. Ganska ofta finns det väldigt många högtmeriterande sökande till varje utannonserad jobb som Högskolelärare på de svenska lärosäten: högskolorna och universiteten. Ofta står det val mellan de sökande som har disputerat (alltså med godkänt resultat avklarat sin doktorsavhandling inom det aktuella kunskapsområdet). Men det finns också exempel på att man kan vikariera som Högskolelärare med mycket lägre utbildning än utbildning på forskarnivå (om lärosätet är i akut behov av en vikarie, så kan man ibland "få in foten" även med ganska "låg utbildning", i akademiska sammanhang). Man får helt enkelt söka alla de tjänster som utannonseras som man är intresserad av; man kan också skicka spontana intresseanmälningar till alla de institutioner där man vill jobba. Jag råder frågeställaren att även kika på följande yrken: Utbildningsadministratör (kanske i första hand på lärosätena: högskolorna och universiteten), Doktorand och Forskarassistent.

    Studie- och yrkesvägledare