Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Viola, de uppgifter vi har - finns nedan:

    gymnasieskolor som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande:

    1. Birger Sjöberggymnasiet, som är en kommunal skola i Vänersborg, Västra Götaland, erbjuder undervisning i teckenspråk. Det finns två Riksrekryterande utbildningar: på Samhällsvetenskapsprogrammet och på Estetiska programmet, inriktning Musik (spetsutbildning).

    2. Nobelgymnasiet, som är en kommunal skola i Karlstad, erbjuder kursen Svenskt teckenspråk för hörande 1 inom Individuellt val.

    3. Leksands gymnasium som är en kommunal skola i Leksand, erbjuder Teckenspråk för hörande.

    4. Tingvalla gymnasiet, en kommunal gymnasieskola i Karlstad, erbjuder läsa Teckenspråk för hörande inom Individuellt val, 200 p. Kommunala gymnasieskolor i Karlstad samarbetar med varandra och Teckenspråk för hörande erbjuds för närvarande i en annan skolans lokaler.

    5. Sundsta gymnasiet, en kommunal gymnasieskola i Karlstad, har på det individuella valet kursen svenskt teckenspråk för hörande 100 poäng (en kurs).

    6. Härnösands gymnasium, en kommunal gymnasieskola.

    7. Riksgymnasiet för dova och hörselskadade i Örebro erbjuder även kurser Teckenspråk för hörande (steg 1-7). Information om det finns på skolans hemsida - här är direkt länk.

    OBS! det krävs även tillräckligt antal intresserade elever för att kurser ska kunna starta. Och pga lärarbrist kan också uppstå "problem", ex. om det endast finns en lärare som kan underivsa och hen blir t.ex föräldraledig... därför kan vi inte lova att på samtliga skolor som listas ovan att undervisning kommer att erbjudas. Hör gärna med skolorna direkt!

    Hälsningar

    Peter syv
    P.S: 3. Elof Lindälvs gymnasium som är en kommunal skola i Kungsbacka, strax söder om Göteborg, har tidigare erbjudit undervisning i teckenspråk, om det fanns tillräckligt många elever som anmälde sig, men gör tyvärr inte längre det; uppgift från 2 maj 2018.