Lollo98

    Hej! Jag har läst gymnasiet i Kroatien och har avslutad gymnasieexamen år 1996. Jag undrar därmed om jag kan komplettera mina betyg. Jag har idagsläget läst Svenska 1,2,3 gymnaisenivå. Jag vill gärna söka till högskolan eller yrkeshögskolan. Jag har dessutom översatt mina gymnasiebetyg från Kroatien på vhs långt tillbaka sens 2011. Jag undrar hur går jag skall gå tillväga just nu om jag vill plugga vidare? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan söka till yrkeshögskoleutbildningar redan nu, detta för att varje yrkeshögskoleutbildning kan göra egna bedömningar av behörighet och även obehöriga kan antas. Utbud av YH-utbildningar finner du på www.yhguiden.se
    Vad gäller kunna komma in på en högskole-universitetsutbildning på ett svenskt lärosäte, så behöver få svar från UHR ang.vad du behöver komplettera med för att få grundläggande behörighet. Se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning
    Det är jättebra att du läste svenska 1,2 och 3. Fick du godkända betyg också? Att "ha läst" en kurs betyder ju inte att man fick godkänt betyg.
    Vad gäller engelska, så behöver du förmodligen få godkänt betyg i gymnasial kurs engelska 6.
    Det är jättebra att du har läst på gymnasial nivå och att du har översatt dina betyg men jag kan inte göra bedömning om vad din utbildning från utlandet motsvarar i "svenska mått" utan det gör UHR, universitets- och högskolerådet. Vidare är det också så att många högskole-universitetsutbildningar på de svenska lärosäten kräver också Särskild behörighet (exakt vad den består av beror på vilken utbildning man tittar på).
    Vilken eller vilka utbildningar vill du komma in på?
    Är det ngt speciellt yrke du "siktar på"? Du får gärna kika på många olika yrkespresentationer på www.framtid.se

    Studie- och yrkesvägledare